Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan vår webbplats avskrivas?

Hej,

Vi har utvecklat tillsammans med externt it-utvecklarbolag en variant på befintlig ehandelsplattform som vi nu fått levererat i omgångar. Det är alltså en slags webbplattform/system som är och förblir vår huvudsakliga tjänst.

Den här webbplattformen har vi bokfört på 5420 Programvaror. Men nu börjar jag misstänka att vi kan göra avskrivning på den här plattformen - har jag rätt? Totala kostnaden för plattformen är över 100.000 kr och vi har fakturerats för varje delmoment som färdigställts. 

Vi vill givetvis inte gå miste om potentiell avskrivning av detta systemet om det finns möjlighet.

/P
5 SVAR 5
sivlai
MEDLEM

Är det en immateriell anläggningstillgång? I så fall kan du bokföra det som en sådan, t ex konto 1012 Balanserade utgifter för programvaror och då kan ni göra avskrivningar. Eller, ni ska göra det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det skulle jag absolut påstå att det är eftersom bolagets hela affärsidé bygger på att plattformen används för att skapa intäkter i bolaget. Vi äger dock inte själva plattformen fysiskt utan den ligger på utvecklarens server och vi betalar också underhålls-, samt licenskostnader för plattformen löpande efter att utvecklingen står klar. Hur bokför vi denna också? Den har vi nämligen också lagt på 5420.


Hur går vi tillväga för att bokföra plattformskostnaden på 1012 nu när vi redan bokfört på 5420? Perioden är inte låst ännu men dock har vi redovisat moms för perioden jan-mars bland annat. 

Hur fungerar hela avskrivningsbiten då vi använder 1012 istället?

Ursäkta för många frågor och funderingar - ny inom bokföring som många andra 😉

/P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad är det som gör att ni vill ändra redovisningen nu?
Har verksamheten svårt att ta hela kostnaden detta år? Om inte är det bra ur skattesynpunkt att inte aktivera utan låta hela plattformen vara en kostnad som ni redan har bokfört den.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostnaden kan vi ta - där är det inget problem. Men men om jag förstått det rätt så kan jag vel genom en avskrivning kvitta kostnaden mot eventuell vinstskatt? Eller har jag fått det helt om bakfoten? 

Tacksam för alla svar 🙂

/P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja då har du fått det om bakfoten.
Du har redan genom att bokföra den som en kostnad på 5420 "kvittat den mot eventuell vinstskatt" genom att kostnaden kvittas mot verksamhetens intäkter.
Avskrivningar görs på gjorda investeringar som verksamheter väljer att bokföra som tillgångar på t ex 1012 som du nämner, det betyder att de delar upp investeringskostnaden på flera år - skriver av dem, avskrivningar - du har istället tagit din investeringskistnad på ett år

Låter det begripligt?

Mikael Pettersson