Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lottjo
NY MEDLEM

Kaos i bokföringen

Hej

Jag sitter i en rejäl oreda med bokföring för en ideell förening. När jag tog arbetet som kassör för att hjälpa styrelsen att kontrollera personen som skötte bokföringen, varje månad för att se att det var ok, så började eländet. Det uppdagades stora oegentligheter i bokföringen sen flera år tillbaka och balansräkningarna stämmer överhuvudtaget inte. Pga polisutredning har vi inte tillgång till alla underlag ännu men har underlag för nya bokföringsåret 240501-250430. Hur gör jag ingående balansen? Själv vill jag ju lägga in de siffror som är rätt.

Vi använder kontantmetoden.

Kundfordringar som är upptagna 240430 är inte fakturerade/utskrivna på gamla året utan senare under det nya året, hur ska man bokföra dessa?

Inget är bokfört som lev.skulder trots att det är stora belopp som kommit i maj som gäller gamla bokf. året känns surt att få starta med stora kostnader på nya året.

Kan bara säga att det är kaos och att man vill börja på 0.

Stor fråga detta men skulle vilja ha lite feedback

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om jag vore som dig skulle jag lägga frågan om Ingende balans åtsidan ett tag och istället fokusera på att få ordning och kontroll över grundbokföringen from 2024-05-01.

- Bokföra alla kundfakturor utskrivna efter 2024-05-01. Se till att de är i nummerordning och att försäljning och eventuell moms är korrekta.

- Bokföra alla leverantörsfakturor med utskriftdatum efter 2024-05-01 och säkerställ att de är eller blir korrekt betalda.

- Ta ut ett kontoutdrag från banken och pricka av att alla poster blir rätt matchade, inbetalningar, utbetalningar osv

När jag sedan har kommit fas med ovanstående och kan rapportera till styrelsen att jag har kontroll över föreningens bokföringsrutiner skulle jag börja titta på frågan om Utgående balans 2024-04-30 och vilka poster som går att säkerställa men först måste jag veta att det inte dyker upp nya avvikelser efter 2024-05-01.

Så skulle jag göra. Vill du ha hjälp får du gärna höra av dig till casperkonig@gmail.com.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Lottjo
NY MEDLEM

Tack för återkoppling. Jag har prickat av de underlag jag har nu med bankkontoutdragen för maj-sept nästa steg är att skriva ut alla inbetalningar och matcha dem med fakturor osv vi har precis fått tillgång till bankkontona och börjat registrera inbetalningar på fakturor. Vi arbetar med kontantmetoden så bokför när betalning har skett. Jag har lagt till rätt belopp på IB bankkonto/eget kapital i balansräkningen så det stämmer så man kan stämma av bankkontot iaf.

Tack hör gärna av mig framöver. 

Mvh

L

Hej

Perfekt. Du kommer att fixa detta galant. Hör gärna av dig, du har min mailadress.

Vänliga hälsningar

RoffaK