Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HelenaGulled
MEDLEM

Kapitalförsäkring/direktpension

Hej, jag undrar lite över BV o MV på ägarnas direktpension.

De har ett aktiebolag. Varje månad sätter jag i 30 000kr/ ägare till direktpensionen.

Så jag bokför: 7414/1950, 90 000kr och 1943,1944,1945/2218, 90 000kr. Nu visar det sig att på den ena ägaren så är ingående värde 20220101= 4 594tkr och utgående värde 20221231= 4 334tkr. Jag har alltså ett lägre marknadsvärde än bokfört värde. Under året satte jag in 390tkr, men jag hade en värdeutveckling på -614tkr. även lite avkastningsskatt på -17tkr och en avgift för försäkring på -19tk. Jag brukar aldrig hantera detta för att utvecklingen har alltid varit positivt. Men nu är MV lägre än bokfört värde. Skall detta skrivas ned? Vilket belopp är det isåfall? På vår direktpension använder vi oss av kontona 1943-45 och inte 13XX kontona. I bokslutet ligger dessa 1943-45 konton på andra långfristiga fordringar. Tack på förhand.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @HelenaGulled 

Välkommen som ny forummedlem och tack för att du skriver till oss i forumet. 

 

Denna typen av frågor är svårt för oss att besvara och jag rekommenderar därför dig att ta kontakt med din redovisningskonsult för bästa hjälp. 

 

Om du inte har någon redovisningskonsult så kan du via vår hemsida välja att hitta en egen redovisningsbyrå nära dig, eller så kan du få bokföringshjälp av en av våra rekommenderade redovisningsbyråer. 

 

Önskar dig en fin kväll

//Tinna