Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Egen__
MEDLEM

Klarna vid årsskiftet

Jag har klarna till mina två webshopar. Jag får en avräkning med specifikation som bokföringsunderlag.
Jag kollade nu varje försäljning från Klarna på första januari-utbetalningen då jag tänkte att det tillhör 2020 inför årsslutet (kontantmetoden) Klarna hade dock skrivit januaridatum 2/1 på specifikationen på alla enskilda försäljningar men de hände egentligen i december.

Hur gör jag. Går jag efter underlaget och bokför i januari eller ska jag ha dem på december 2020? som en kundfodran ändå....det stämmer ju inte heller med deras underlag då?

Det kan ju bli så att en web-bokning inte aktiveras som köp förrän senare också.....

Hur gör ni andra?

3 SVAR 3
Egen__
MEDLEM

Det är väl fler än jag som använder klarnas avräkningsnotor som underlag för försäljning?

Hej! 

Om jag förstår det rätt så är detta försäljningar som utförts i december 2020 men att du får betalning och klarnas avräkningsnota först i januari? 
Om så är fallet så går mina tankar i samma banor som dina, att du bokför detta som en kundfordran över årsskiftet. Du bokför det på till exempel 1510 - Kundfordringar tillsammans med försäljningskonto och eventuellt momskonto, när du sedan ska bokföra klarnas avräkningsnota i januari så motkonterar du 1510 igen. På så sätt får du med försäljningen i ditt resultat för 2020 vilket känns lämpligt tänker jag. 
I tråden Bokföra inbetalning Klarna finns ett bra exempel som visar hur du kan bokföra. Det går bra att följa denna nu även om du har kontantmetoden som bokföringsmetod, eftersom detta gäller en inbetalning över årsskiftet. 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 
/My 

löst