Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SofieHagaryd
NY MEDLEM

Komma igång

Hej!

Vi är en samfällighet där en tidigare kassör använt Visma eEkonomi fram till 2021. Sen har man bytt kassör och denne har istället gått tillbaka och använt Visma Förening. Jag, som ny kassör, vill istället gå tillbaka till eEkonomi igen. Jag visste inte ens att någon använt eEkonomi så nu när jag loggar in finns en "pågående" bokföring från 2021. En massa förfallna kundfakturor, ett felaktigt bankkonto-saldo o.s.v. 

Jag har förstått att jag kan läsa in en SE-fil från Visma Förening, men kommer det lösa allt gammalt som ligger och göra allt "up to date" igen? Och är det bara en enda fil jag behöver läsa in eller en för varje år sen 2021? Om det inte löses med hjälp av inläsning av fil... hur gör jag ens för att börja om på "ny kula"?

Mvh Sofie

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det går att nollställa hela eEkonomi så du kan börja om från scratch och starta med att läsa in sie filer.

Under Inställningar > Företagsinställningar > Grunduppgifter har du en knapp för att Starta om hela systemet. Se bild nedan.
Det som sker är att allt tas bort ur systemet och du får starta upp det helt rent igen.

Problemet som är idag kommer inte åtgärdas genom att du enbart läser in SIE filer då dessa filer inte kommer markera kundfakturor som betalda mm.

/Joachim

Hej!

Tack för snabbt svar! Om jag startar om företaget, borde jag exportera något först? Tänker om all bokföring perioden typ 2018-2021 försvinner. Gissar att man är skyldig att spara grejer längre? 

Hej

Ja du bör exportera sie filer, fakturor mm innan om detta inte sparats ner tidigare. Tänker att bokföringen bör ha förts över till Visma förening när det bytet gjordes?

Under Inställningar > Import och export finns ett flertal val för att exportera data. Svårt för mig som inte ser ert system att svara på exakt vad ni behöver spara.

Men en SIE export av kundfakturor och inbetalningar samt en SIE export av bokföringsdata är något ni ska spara.

/Joachim