Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sophie
MEDLEM

Valutaförlust på ångrad faktura

Hej!
Vid arbete med bokslut 2024 upptäckte jag en faktura från 2023 som behövde ångras (betalningen hade istället bokförts under "inköp med kvitto"). Jag funderade på hur jag skulle göra detta för att reskontran skulle bli rätt och fakturan inte skulle hänga kvar som obetald (som jag trodde att det skulle bli om jag bara vände på verifikationen som bokförts den sista december 2023). Så jag skapade en kreditfaktura och kvittade den mot den gamla fakturan, med bokföringsdatum sista december 2024.

Detta resulterade dock i en valutakursförlust på 1800 kr på den ursprungliga fakturan. Det här är ju en helt fiktiv förlust eftersom fakturan är betald på annat sätt, så hur kan jag lösa detta bokföringsmässigt på ett bra sätt?

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Hur blev själva valutakursförlusten bokförd dvs vilka konton påverkades i debet och kredit?

/Joachim

Sophie
MEDLEM

När original- samt kreditfakturan bokfördes så översattes de till kr (från USD) o eftersom de bokfördes vid olika tidpunkter så blev det en differens när de kvittades som fördes in på 7960 (automatiskt av programmet).

Sophie
MEDLEM

Det blev alltså en felaktig leverantörsskuld som bokfördes vid bokslutet 2023 - finns det något rätt sätt att rätta detta på annat än som jag gjort?

Hej

Då skulle jag säga att det enklaste sättet att hantera rättningen på är att lägga in en verifikation under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation som vänder bort valutadifferensen.

2440 Debet (Differensen)
7960 Kredit (Samma differensbelopp)

På så sätt nollas den ut helt.

/Joachim

Sophie
MEDLEM

När jag går igenom de tre berörda verifikationerna (reskontran och kvittningen) så inser jag att det är på 4059 som differensen hamnat (och inte 2440 som du föreslår?) så då tänker jag att 

4059 Debet (Differensen)
7960 Kredit (Samma differensbelopp)

blir det korrekta att göra för att boka bort den felaktiga leverantörsskulden och valutaförlusten?

Hej

Om det är på 4059 differensen hamnar så är det precis så du hanterar det.

/Joachim