Hej Hej
Har en butik ( HB) där vi funderar på att ta in varor och sälja på kommission men hur ska försäljningen redovisas? vilka konton? hela summan eller bara vår del?
Det är nog beroende på hur avtalet skrivs.
Har man ett så kallat kommissionslager från leverantören så redovisar man vad som har gått åt och får en faktura på det. Då är ju försäljningen en ren försäljning och fakturan från leverantören blir ett inköp. Detta är det smidigaste sättet.
Ska man sälja åt andra och endast erhålla en provision så blir det en helt annan hantering. I de fallen så tar man ju in moms för någon annan. Min rekommendation är därför enligt första stycket för att inte göra något krångligare än nödvändigt.
Lycka till!
Hej, hur kan jag på bästa sätt bokföra kommissionsförsäljning, när 10% av kommissionärens försäljning ska gå till föreningen som säljer varorna ? Den del som betalas ut ska vara momsfri, och de 10% som går till föreningen ska föreningen betala moms på.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.