Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

Koncernintern intrimskuld

Hej!

Vi är ett fastighetsbolag och ett av våra systerbolag är hyresgäst. 

Inför bokslutet har jag bokat om samtliga hyror för Q1 2025 mot 2980.

I reskontra har jag bokat om den fakturan som är till systerbolaget som en koncernintern fordran 

Nu säger revisorn att jag även ska "klassa om" den delen i 2980 som hör till dotterbolaget. Kan det verkligen stämma? Och i så fall- hur gör jag?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag är inte speciellt insatt i koncernredovisning som är väldigt annorlunda mot "vanlig" bokföring men jag skulle säga att om en revisor sagt att det skall klasssa om så är det med all sannorlikhet så. Så följa revisorna anvisningar.

/Joachim

Emma__30
UTFORSKARE

Förlåt Joachim, men finns det någon hos er som är mer insatt i koncernredovisning?

Jag tycker det känns som om det blir en dubbel fordran på systerbolaget om jag gör så.

Hej

Dessvärre inte. I alla fall inte som jobbar med forumet. Så mitt råd är att ta detta med konsult/revisor somär insatt i koncernredovisning i så fall.
Det är bara jag som svarar på forumfrågor för Vismas räkning på halvtid.

detta är ett forum för enklare bokföringsfrågor så det som vi inte har kunskap om hänvisar vidare till konsult/revisor.

/Joachim

Emma__30
UTFORSKARE

Hej Joachim, 

Då förstår jag. Jag vänder mig till revisorn.

Stort tack för att du tog dig tid att svara.

P.S. Brukar få jättebra hjälp via detta forum, så jag är nöjd ändå 😉

Emma__30
UTFORSKARE

Som avslutning kan jag meddela att det visade sig att det enda revisorn menade var att jag skulle boka upp den koncerninterna kundfakturan.

Vilket jag redan hade gjort, men vilket han inte såg eftersom, tyvärr pratar revisorer och redovisningspersoner olika språk.