Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ann-sofie
MEDLEM

Kontant reglering vid försäkringsskada

Hej

Min maskinhall blev totalförstörd vid ett brand tillbud. Jag kom överens med mitt försäkringsbolag att kontant reglera detta. Hur bokför jag detta.

Pengarna kom in på 1930

Mot konto 3994?

Men då blir det ju en intäkt som beskattas? Eller ska det vara mot konto tillgång/byggnad? Hur hanterar jag detta?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Om hallen blev helförstörd behöver du boka bort värdet den har i bokföringen som en utrangering. Då möter ersättningen den kostnaden bokförings- och skattemässigt. 

ann-sofie
MEDLEM

Hej lite sent men nu ska jag lägga sista handen på bokslutet. Hur utarrangerar jag tillgången Byggnad 1110 kredit, mot konto till det?

Hej

Utrangeringen bör ha gjorts när du bokförde upp ersättingen från försäkringsbolaget. 

Då jag förmodar att du redan bokfört utbetalningen från försäkringsbolaget i sin helt helhet mot konto 3994 så kan du göra denna konteringen av utrangeringen nu.

1110 Byggnader kredit (Hela byggnadens värde skall bokföras bort)
1119 Ackumulerade avskrivningar byggnader debet (Avskrivningarna som är gjorda på byggnaden skall också bort.
7821 Avskrivningar byggnader debet (skillnaden mellan 1110 och 1119)

Då kommer både byggnaden i sin helhet bokföras bort och du regelerar det skattemässigt på konto 7821.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim