Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontantfaktura - måste man skriva ut kvitton till bokföringen

Hej!

 

Har ca 8 swish-betalningar varje dag och skriver därför kontantfakturor till mina kunder. 

Frågan är om jag måste skriva ut dessa för varje verifikation?

 

mvh

Anders

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Hej

hur skapar du kontantfakturorna? Om det är i ett program räcker det att de sparas digitalt i programmet. Om du skriver för hand behövs en kopia för bokföringen. Swishbetalningen visar ju bara det belopp som betalas, inte vad som sålts eller momsbeloppet. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för respons.

 

Jag skriver kontantfakturorna i excel.

Om kund vill ha kvitto så mailar jag oftast det.

 

mvh

Anders

 

Som du kan läsa på denna länk ska underlag för bokföringen finnas för kontantförsäljning och det finns krav på vad verifikationen ska innehålla. Du kan t ex upprätta en kassarapport per dag med uppgifter från varje försäljning sammanställt. 

 

https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/verifikationer

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Annica för att du tar dig tid och svarar!👍 Uppskattas mycket!

 

När jag läst länken så förstår jag det som att man inte behöver skriva ut varje kontantfaktura (som är skapade digitalt) på papper även om man gör en kassarapport. Bara man hänvisar till var man har verifikationerna sparade. I detta fall; digitalt i ett moln.

 

Då är jag med på noterna.. tror jag. 😀

 

Tack!

Anders

 

 

 

 

 

 

Det stämmer bra det - så lite papper som möjligt! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Annica!

 

En snabb följdfråga; om man nu inte skriver ut kvittot, utan behåller det i digital form så måste man väl ändå skriva verifikationsnumret på det digitala kvittot? Och i sådant fall hur gör man det smidigast? (Jag skriver som sagt mina kvitton manuellt och inte i eekonomi)

 

 

Du kanske kan lägga in numret i filnamnet? Det gör jag själv med digitala verifikationer.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Då kommer jag också göra så! 👍 Tack!

Porsche
MEDLEM

Jag jobbar som massör. Tar betalt med Swish. Om kunden vill ha ett kvitto gör jag en kontantfaktura i visma (behöver då kundens uppgifter vid skapandet). Men  om en kund bara kommer och tar en massage och inte vill ha kvitto, hur gör jag då?

 

Räcker det med att göra en manuell verifikation på betalningen? Eller vad krävs från min sida?

 

Också, måste jag i så fall bokföra verifikationerna samma dag? Likaså med kontantfakturorna. Nya bankutdrag finns tillgängliga en gång i månaden på LF.