Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lhamejen
MEDLEM

Re: Bokföring av varukostnad - eEkonomi

Jag lånar den här tråden. Företaget säljer mestadels konsulttjänster men viss försäljning av varor via faktura kommer det också att bli och nu funderar jag lite på hur bokföringen ska se ut.

 

Jag vill helst bokföra varorna som en tillgång vid inköp. Så här:

1930  Företagskonto                   Kredit 10 000

2641 Deb. ingående moms         Debet 2 000

1460 Lager av handelsvaror       Debet 8 000

 

Eftersom jag inte har tillägget Lager som jag tror skulle hjälpa mig en del möjligen så undrar jag nu hur jag går vidare vid försäljning. Låt oss säga att jag säljer varan för 10 000 + moms via faktura.

 

1930 Företagskonto                    Debet 12 500

2611 Utgående moms                 Kredit 2 500

3051 Försäljning av varor           Kredit 10 000

 

Men jag vill ha bokföring uppdaterad och korrekt så att 1460 Handelsvaror minskar när jag sålt varan. Finns det möjlighet att i eEkonomi Pro lägga till följande på samma verifikation?

1460 Lager av handelsvaror       Kredit 8 000

4000 Varuinköp                            Debet 8 000

 

Ska jag göra det direkt efter som en manuell verifikation. Det kommer inte vara varuförsäljningar ens en gång i veckan så jag har nog tid att göra så om det behövs.

 

Det andra alternativet skulle vara:

1460 Lager av handelsvaror       Kredit 8 000

4960 Varuinköp                            Debet 8 000

 

Det senaste alternativet gör man väl i samband med bokslut? Jag vill ha ett sätt där jag löpande har korrekt värde på konot 1460 Lager av handelsvaror. 

Har ni några tips på hur jag bör göra för att få ett smidigt arbetsflöde?

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

Du kommer inte att kunna lägga in ett 14xx-konto under Artikelkonteringen, där vanligtvis ett konto i klassen 30xx ligger, för det är en försäljning. Har du lagermodulen och bokför dina lagertransaktioner, t ex manuella in- och utleveranser så kan konteringen se ut såhär: 

 

4960 Förändring av lager av handelsvaror Kredit

1460 Handelsvaror Debet

 

Dessa konton kan du byta ut till konton som passar dig och det gör du i startguiden eller om du vill ändra i företagsinställningar. Du kan läsa mer om detta i dokumentet Visma eEkonomi Lager där du även finns länkar till programhjälpen. Väljer du att lägga till lagermodulen så hjälper programmet dig med bokningen och du väljer själv när du vill bokföra händelserna. Det är ingen skillnad gällande detta mellan eEkonomi Smart och Pro utan hanteringen är densamma. 

 

Önskar dig en riktigt God Jul /Tinna