Hej,
Jag undrar lite över min onlineförsäljning.
Jag säljer tjänster online och tar betalt med Stripe. Det genereras ett kvitto automatiskt hos Stripe.
Men om en kund vill ha ett personligt kvitto för friskvårdsbidrag tänkte jag köra en kontantfaktura.
Min fråga är egentligen, måste jag behålla min kopia av kontantfakturan? Den ligger ju som obetald, bokför jag den blir det dubbel bokföring. Jag bokför ju redan efter mina Stripe-utbetalningar och rapporter.
Hej
Om kvitttot från Stripe visar vad du sålt, vad det kostade och vad det var för eventuell moms på försäljningen så behöver du inte spara kontantfakturan.
Framgår inte det ovan på underlaget så behöver du dock spara kontantfakturan också.
/Joachim
Okej tack. Som det ser ut nu så är inte momsen med.
Hur bokför jag allt de på ett smidigt sätt? När utbetalningarna kommer från Stripe så är det ju avgifter som är dragna också.
Hej
Om momsen inte framgår på underlaget från Stripe så bör du skapa egna fakturor/kontantkvitton på detta.
Sedan hanterar du det på följande sätt bokföringsmässigt.
1. På försäljningsdagen (Inte datumet då pengarna kommer in på bankkontot). Visar med ett exempel på en försäljning på 5 475 kr
2. När du sedan får in pengarna från Stripe och de avgifter de dragit av för är redovisade så bokför du insättningen på detta sätt.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.