Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontera försäljning och inköp utanför EU

Jag har sökt i alla forum och jag har fortfarande inte hittat något.

Jag använder kontantmetoden (Aktiebolag) och säljer och köper enklare IT-tjänster via Upwork/Fiverr (utanför EU)

 

1. Hur skulle kontering av försäljning av tjänst på låt säga 100 usd i vissma eekonomi se ut

 

2. Samma som ovan fast köp av tjänst.

 

3. om vi klipper bort paypal ur ekvationen hur skulle en kontering av försäljning av IT-tjänst se ut på 100 usd?

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Då hoppas vi på att dina frågor kommer kunna besvaras av mig här istället. 🙂 

När det gäller fråga 1 och 3 så har dem liknande svar egentligen, i tråden Bokföring av försäljning inom och utanför EU har jag svarat på hur försäljning av tjänst ska konteras och påverkar momsrapporten till SKV. I mitt exempel har jag använt konto 1930 - Företagskonto men för att förtydliga så ska du använda det konto pengarna kom in på, det kan alltså vara ett annat 19-konto som du lagt upp för Paypal till exempel.

Eftersom du använder eEkonomi så kan du också få hjälp med konteringen automatiskt om du använder programmets funktioner för kundfakturor och inbetalningar. När du lägger upp en artikel under Försäljning - Artiklar så får du välja vad denna artikel ska ha för Artikelkontering, alltså hur denna artikel ska konteras när försäljning sker. Här kan du till exempel välja vår färdiga standardkontering Tjänster 25% moms, då kommer programmet att bokföra försäljningen korrekt åt dig enligt dem standardkonton som finns valda. Om du sedan lägger upp en kund under Försäljning - Kunder och lägger in ett land utanför EU på kundkortet kommer programmet känna av detta när kundfakturan skapas för kunden och på så vis kontera försäljningen korrekt enligt reglerna för försäljning av tjänst utanför EU. 

Fråga 2 som gäller inköp så har vi tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU som brukar vara till mycket bra hjälp vid funderingar som dessa, jag tänker därför att vi börjar där. 

Skulle något kännas oklart så får du gärna återkomma, då tar vi det en vända till. 

Ha en fin onsdag! 🙂 
/My