Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontering Collectum

Hej!

Jag har fått min första faktura från Collectum för min tjänstepension (jag har hängavtal). Hur ska jag kontera den på bästa sätt? Fakturan innefattar ITP1 premien + TGL.

Tack för hjälpen i förväg!
Hälsningar,

Anders

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pensionsdelen konteras

Debet 7412
Kredit 1930

boka förslagsvis upp löneskatten samtidigt

Debet 7533  24,26 % av premien
Kredit 2510 Skatteskulder

TGL konteras

Debet 7580
Kredit 1930
Fd medlem
Inte tillämpbar

Även jag har sökt svaret på frågan angående TGL. Jag har då fått till svar att jag ska använda konto 7570 och från en annan 7581. Och du säger 7580. Vad är mest rätt ? 😄 Kanske 7581?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Fd medlem 

Jag kollade över frågan på vilket konto som är lämpligast och hittade ett bra svar från Redovisa rätt.

 

När en arbetsgivare tecknat gruppliv-/tjänstegrupplivförsäkringar för sina anställda så bokförs premien normalt genom att debitera konto 7580 Gruppförsäkringspremier, alternativt underkontot 7581 Grupplivförsäkringspremier.

 

Ha en härlig fredag! 
/My

ChristinaK
MEDLEM

Hej

Jag är relativt ny på bokföring och i Visma och har nu en faktura från Collectum gällande betalning för premier som ska bokföras.

Har tittat runt på olika sidor på nätet men får olika svar och kollar därför här om det går att få ett bra svar.

Gäller AB. På fakturan finns kostnad för ITP2 + TGL samt kostnad för ITPK som ska betalas.

Någon som är duktig på detta och känner att den vill dela med sig av sin kunskap till  mig så att det blir rätt?