Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

peax__
MEDLEM

Kontering av aktieförsäljning

Hej sålde under 2021 75% av mina aktier i ett onoterat bolag. Försäljningen gav en vinst mot det bokförda värdet. Betalningen av aktierna kommer att ske under 2022 och 2023. Alltså ingen likvid försäljningsåret. Vad jag förstår ska försäljningen i sin helhet redovisas i 2021. Hur bokför jag det hela. Gärna detaljerat med konton.

 

4 SVAR 4

Hejsan. En fråga först så att allt är rätt, aktierna som "du" sålde ägdes av ditt aktiebolag antar jag? Vill bara kolla så att det är korrekt då många inte vet vad man kan och får göra. 

Precis ägdes av mitt AB

Ok. Du bör då boka upp betalningen i en kortfristigt del (den som betalas 2022) och en långfristig del (som betalas 2024). 

Debet kto 1380 (ett förslag för den långfristiga delen)

Debet kto 1680 (ett förslag för den kortfristiga delen)

Kredit kto  1312( du skall här använda det konto som innehåller anskaffningsvärdet för dina aktier i det onoterade bolaget, belopp blir det anskaffningsvärde som avser den del som säljs)

Kredit kto 8221(vinsten, mellanskillnaden mellan ditt anskaffningsvärde och försäljningspriset, om det nu är en vinst vill säga, viktiga att detta konto sedan hanteras som skattefri vinst då vinst vid avyttring av andelar i onoterade bolag är skattefri, på samma sätt är förluster ej avdragsgilla)

Hoppas det här klarlade lite. Lycka till och Gott Nytt År

Tack så väldigt mycket!