Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

userida
MEDLEM

Bilfirma köper in momsad bil

Hejsan!

Jag skriver till er som redovisningsansvarig för min mans bilfirma, ett AB.
vi har nu för första gången köpt in en bil från ett företag, detta är enda ägaren så bilen är inte momssmittad utan är "momsad" som vi säger.

Men, nu undrar jag lite kort och gott hur jag bokför detta till skillnad mot hur jag normalt sätt bokför inköp av bilar, dvs 1930 mot 1410. blir det bara till att lägga till momsen i detta fall? dvs:

 

1930K 55 000:-
2641D 11 000:-
1410D 44 000:-

 

Det känns inte riktigt rätt, så därför jag kollar med er.

tack på förhand!

13 SVAR 13

Hejsan. Först så måste jag fråga vad det är för sort bil. Är det en personbil ur momssynpunkt så får säljaren ta ut moms endast om han fått lyfta moms vilket då gäller taxi, trafikskola och begravningsbyrå. 

Om det är en "vanlig" företagare och bilen är en vanlig bil, då får inte säljaren ta ut någon moms och ni får inte lyfta den då den inte finns liksom..

Om vi då förutsätter att de är en sådan särskild säljare som jag beskriver ovan eller t.ex. en pickup. Sådana gånger så är din kontering helt korrekt. 

Vi har genom åren sett ganska många inbyten på bilfirmor där våra kunder fått värdet + moms på sitt inbyte som då kanske varit t.ex. en skåpbil. Vilket då är helt fel gjort av bilfirman. Lycka till och God Jul!

Hej! Tack för svar. Det är en caddy det handlar om så jag bokförde den som jag föreslog i första meddelandet.

Nu är det som så att bilen har dessutom blivit såld till en privatperson nu av vår bilfirma så nu vill jag vara säker igen på att jag gör rätt ur försäljningssynpunkt. Bilen såldes nu för 89 900:- till privatperson.

Blir "vinstbeskattningen"  då 89 900 - 44 000 eller 89 900 - 55 000?
isåfall blir min försäljningskontering såhär:

D- 1930 89 900:- 
K- 3211(Försäljning positiv) 89 900:-
D- 4211(sålda varor pos) 44 000:- 
K- 1410 44 000:-
D- 3218(positiv VM) 45900:- 
K- 2611 9180:-
K- 3219(positiv vm 25) 36720:-

Hej!

 

Jag hoppar in i din och Accountantfromhell_Singlands tråd för att du skall få svar. Vid användning av VMB så behöver dessa krav vara uppfyllda här. I ditt fall så köpte du bilen av ett företag som redovisade vanlig moms på, så du uppfyller inte detta kravet : "Säljaren tog inte ut moms av dig när du köpte varan och hade inte heller någon skyldighet att ta ut moms". Detta betyder att den försäljningen du gör till privatpersonen nu gällande denna bilen skall redovisas med vanlig moms och på hela försäljningsbeloppet. Så själva försäljningen bokför du mot ditt vanliga försäljningskonto samt med moms på 25% på hela beloppet. Du kan antingen samtidigt som försäljningen boka bort bilen från varulagret mot 1410 samt ett 4XXX konto, tex förändring varulager alternativt så bokför du bort bilen från varulagret i bokslutet.

 

När man köper både bilar som är begagnade inom VMB hantering samt från andra företag där bilen fortfarande är momssmittad så rekommenderar jag att man bokför dessa mot separata varulagerkonton så att man lätt kan hålla koll på de olika värdena rent bokföringsmässigt. Det är också bra att använda andra försäljningskonton så att det blir tydligt att det handlar om vanlig försäljning.

 

Något du vill tillägga gällande detta @AccountantfromHell_singland ?

 

Ha en fin jul!

/ Josefine

Tack för ditt svar!

Men nu blir jag osäker på vad du menar "Säljaren tog inte ut moms av dig när du köpte varan och hade inte heller någon skyldighet att ta ut moms". 

Säljaren är i detta fall företaget jag köpte bilen utav och de tog ju ut moms på sin försäljning via fakturan på bilen till min bilfirma.

bilen är ju inte momssmittad förräns vi nu då sålde den till en privatperson.
Deras faktura till mig är 1 st bil 44 000:- plus 11 000:- moms, att betala = 55 000:-

så jag bokförde ju denna fakturan på min bilfirma som 1930, 2641, 1410.
så jag förstår inte om du menar att min kontering i föregående meddelande är rätt eller fel?

 

tack för er hjälp!

försäljning ADW.JPG

 

 

 

 

 

 

 

För att förtydliga. Här ser ni exakt min kontering på försäljningen.

Hej igen!

 

Kan försöka förklara lite tydligare. Reglerna gällande VMB säger att man får använda dessa om man uppfyller vissa krav, dvs de jag skickade i mitt förra meddelande. Här kommer länken igen. I den så står det som jag sade detta: "Säljaren tog inte ut moms av dig när du köpte varan och hade inte heller någon skyldighet att ta ut moms". Du sade att du hade köpt bilen från ett företag och säljaren tog ut moms på försäljningen eftersom denne hade rätten att göra det. Det betyder att detta köpet INTE uppfyller kravet att få hanteras med VMB utan denna försäljning skall redovisas med utgående moms på hela beloppet inte bara vinsten. Så i detta fallet så stämmer alltså inte din kontering.

 

Detta betyder även att fakturan som du skickat till kund behöver redovisas med utgående moms, så om du redan skickat en faktura där det inte framgår utan står något om VMB så måste du kreditera den fakturan, och göra en ny där hela försäljningsbeloppet beräknas utgående moms. Det verkar som att kunden redan betalat, vilket betyder att du kanske har svårt att lägga på utgående moms utan du får skicka en rättad faktura där 89 000 är ink moms. I sådana fall så blir bokföringen av försäljningen följande:

 

193X med 89 000 i debet

30XX med 71 200 i kredit

2611 med 17 800 i kredit

 

Vill du bokföra bort bilen från varulagret samtidigt som försäljningen så kan du lägga till följande:

 

1410 med 44 000 i kredit

49XX med 44 000 i debet

 

49XX kontot är alltså förändring varulager, där du får upp varukostnaden eftersom du bokförde köpet mot ett tillgångskonto direkt. Så din kontering du skickade stämmer alltså inte i detta fallet, eftersom försäljningen inte uppfyller kravet för VMB. Du kan alltid kontrollera med Skatteverket men i enlighet med det som står på deras hemsida så skall du alltså inte använda VMB.

 

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Hej igen! Tack snälla för du hjälper mig och är så tydlig. Vill verkligen inte göra fel.

Nu säger dock min säljare att denna bil inte såldes till privatperson utan vidare till ett företag från oss. Då blir konteringen och försäljningen helt annorlunda nu igen då?

ida 

Hej igen!

 

Ingen fara alls, jag förstår helt. Konteringen bör inte ändras med tanke på att det blir utgående moms på hela försäljningsbeloppet både om man säljer till en privatperson eller ett företag. Så i de fall som du köper in en bil där ni har avdragsrätt för moms/säljaren tar ut moms på köpet så skall man ta ut utgående moms på hela beloppet sedan vid försäljningen eftersom det då handlar om ett vanligt varuinköp och vanlig varuförsäljning sedan oavsett om köparen är en privatperson eller ett företag. 

 

Den enda skillnaden är att den som köper bilen som är ett företag får i sin tur dra momsen om de har avdragsrätt för den, men för er del så blir försäljningen samma oavsett i detta fallet.
/ Josefine

Hejsan. Åter från lite ledighet och läste igenom tråden och vill gärna komma med lite förtydliganden. 

Antar att denna Caddy då är en pickup om moms påförts av säljaren. Det finns ju även skåpmodeller av Caddy som även dom är lastbilsregistrerade.

VMB-moms hanteras endast vid inköp av bil från privatperson. Ingen koppling där till vem du säljer till. Viktigt är också då att man vid försäljning av en VMB-momsad bil inte skriver någon moms på försäljningskvittot (även om du som säljare får redovisa in moms så är den inte avdragsgill för en eventuell företagsköpare).

Du kan även köpa in bilar utan moms från företag. T.ex. om dom löst in leasingen av en personbil. Om dom säljer den så är den utan moms vid ditt inköp men den är inte en VMB-momsad bil. Säljer du den i din tur så skall du ta ut full moms som vid en vanlig försäljning om du är en bilfirma. Så det gäller att ta hänsyn till det vid inköpet och säljaren får ju behålla hela summan så för denne är det samma sak.

Så i ditt fall blir det full moms på försäljningen och ingen hantering av några VMB-konton. Lycka till och Gott Nytt År!

Tacks så mycket för er hjälp, men då jag är livrädd för att göra fel så o jag tolkar er information rätt så blir mitt nya verifikat såhär istället:

 

1930 debet 89 900:-

3211 kredit 71 920:-

2611 kredit 17 980:-

 

sedan bokför jag bort bilen från lagret samtidigt och det brukar jag göra såhär:

 

1410 kredit 44 000:-

4211 debet 44 000:-

 

men i detta fall skall jag inte använda 4211 utan 4950 (förändring av lager färdiga varor) ?

 

 

Ser ok ut tycker jag. Bilar och dess moms m.m är en egen liten planet i bokföringsgalaxen. Lätt att göra fel och kostsamt om man får skatteverket på sig. En viktig sak att hålla reda på förutom VMB-momsen är när man köper/byter in en bil som är leasad. Där gäller det att göra rätt för att få behålla den i momsvärlde. Finns nyttig info i den här länken, även om den mest talar om hur man skall hantera det ur säljarens synpunkt. https://www.simployer.se/artiklar/avslut-av-leasing/

Lycka till och Gott Nytt År!

Hej Igen!

Nu bokförde jag som du konterat nedan, (visar bild)

Men nu fick jag en diff i momskontrollen på 17980:- så någonting måste vara fel i denna konteringsmallen.
ADW FÖRSLJNING.JPGavvikelse moms.JPG

 

Hejsan igen. Du får fel i momskontrollen då du bokat mot konto 3211 som bara gäller VMB-försäljning, vilket då det här inte är då denna bil är en helt vanligt momspliktig försäljning. 

Man bör i ett bilföretag hålla isär dom olika varianterna av bilar men du kan även använda 3051 (försäljning varor 25%) som konto. Säljer man även nya bilar så bör man ha olika konton för försäljning av nya och begagnade bilar (d.v.s ej VMB-bilar) så som ett underlag för sin kontroll. 

Men om du byter ut konto 3211 i din bokning mot då t.ex. 3051 så bör allt stämma. 

Lycka till och Gott Nytt 2022!