Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontering av intäkt för försäljningsuppdrag personbil

Hej.
Har en fråga angående kontering av intäkt vid försäljningsuppdrag. Företaget sålde en uppdragsbil för kontant för 40 tkr; dagen efter utbetalade till uppdragsgivare  28 tkr. 
Jag vet inte vilket kontot ska jag använda som motkontot på 1910? tack

     

 

6 SVAR 6

Hmmm. Först några frågor: Är det en bilfirma som förmedlat affären? Är det en personbil? Är säljaren (uppdragsgivaren) ett företag eller privatperson? Är köparen ett företag eller privatperson? Dels så kan affären ses som att man köpt in och sålt bilen och då uppstår lite momsfrågor. Är det en ren förmedling och ersättningen är typ provision så blir det en momspliktig intäkt... 
En helt annan sak är att gör man det här ofta och får betalt i kontanter så måste man vara registrerad i registret mot penningtvätt och har rutiner för kontroll av betalaren, men det kanske du redan vet...
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok, jag börjar från början. Först företaget är bilhandlare och säljer begagnade bilar, uppdragsgivaren är privatperson, köparen är också privatperson. Vi köpte inte den bilen om du tänker på VMB lager, vi står som uppdragstagare som säljer bil åt privata personer, och sedan behåller provision som jag brukar registrera som försäljning av tjänst som är momsbelagd) 

Ok. Om vi då förutsätter att du skall hantera detta som en försäljning som ombud så bör motkonteringen mot 1910 bli: 
kredit 30xx Försäljningsprovision    9 600 kr (bra om du skapar ett särskild konto med                                                                          rätt momsmärkning)
kredit 2611 Utgående moms 25%   2 400 kr
kredit 24xx Kortfr skuld provision   28 000 kr (bra om du skapar ett särskilt konto)
När du sedan betalar ut dom  28 000 kr så krediterar du 1910 och debiterar 24xx

Men det finns en risk och en del rättsfall som gör gällande att du kan räknas som säljare då kunden kan förledas att tro att det är ditt företag som säljer bilen. Gäller väl då mest garanti och annat. Och detta även om det klart står på dokumenten. Men det är ju en helt annan fråga. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag tror jag löste det. Tänker göra så här:
Db1910 -  40 tkr
Kr2999 -  40 tkr
*******
Db 2999 - 40 tkr
Kr 1930 - 28tkr
Kr3041 - 9 tkr
Kr2610 - 3 tkr

Funkar absolut. Blir det ofta så tycker jag nog att du kan lägga upp ett 24xx så att det hamnar rätt i balansräkningen vid t.ex. ett bokslut.
Fast momsbeloppet blir fel med 3 tkr, det skall vara 2 400 kr. Baklänges blir 25 % moms nämligen 20% och då skall det vara 2 400 kr och inget annat, omsättning då 9 600 kr
Fd medlem
Inte tillämpbar

just det)))) tack