Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kontering, faktura med tilläggsfaktura för frakt

Hej alla!
Det har blivit dags att ta tag i bokföringen, som fick ett stop efter denna fakturan.
Den fakturan med den vackra handstilen, är fakura 2.

Det var som så att en del saker inte fanns i lager och då skickades de efter för 49 kr till, såvida jag inte ville vänta med att få färgpatronen och det resulterade i 2 fakturor. Men hur för jag in detta i bokföringen?

Kan jag slå samman allt under en faktura med två delbetalningar, eller ska jag skapa 2 fakturor?

Faktura1.jpegFaktura2.jpeg

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att om du har kontantmetoden och betalat fakturorna samtidigt så kan du bokföra båda samtidigt ja, men i och med att du frågar om att hantera det som en delbetalning så antar jag att det betalts vid två olika tillfällen. I sådana fall så bör du hantera dessa som två olika händelser i och med att de är två olika fakturor och två olika betalningar. Har du faktureringsmetoden så hanterar du dem som två olika fakturor och två olika betalningar. 

 

Om det är så att du fick en uppdaterad faktura, dvs en faktura med samma fakturannummer som bild nummer två som uppdaterades med fakturaavgiften så går det bra att hantera det som en fakturan och som en delbetalning. De två bilderna du skickat verkar dock vara två olika fakturor och har inte samma fakturanummer eller andra hänvisningar till varandra. Hör av dig om jag missförstått något gällande hanteringen av fakturan eller liknande. 

 

Ha det fint!

Josefine

Jättetack Josefine!
Det var bra och lärorikt.

Kort sagt, så fick jag betala en till frakt separat och så flyttade leverantören en redan betald produkt till fakturan med enbart fraktkostnaden, samtidigt som de tog bort denna sak från den tidigare fakturan och lade det på nästa faktura som jag enbart behövde betala frakten på.

Så jag betalade beställningen med kort, sedan behövde jag betala en gång till för en extra frakt separat, då vissa produkter inte fanns i lager.

Kort sagt, så bokför jag faktura 2, med fraktkostnaden som en enskild faktura med 2 delbetalningar.
Den redan betalda produkten konteras som en vanlig produkt i faktura 2 och sedan så skriver jag det som två delbetalningar.

Tack för hjälpen!