Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 2091 vs Underskott av näringsverksamhet

Jag har tagit över bokföringen för ett AB som har ett underskott av näringsverksamhet. Detta ser jag på INK2 hos skatteverket. Dock stämmer inte underskottet överens med konto 2091 i bokföringen. Ska inte dessa vara samma? De skiljer på ett stort belopp. Jag kan se bakåt i bokföringen till 2017 och där ser jag en ingående balans på 2091 som alltså inte ger överensstämmande underskott för något av åren.

 

Ska 2091 stämma med "underskott av näringsverksamhet" på INK2 och hur åtgärdar jag isf det på bästa sätt?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du kan ha ett skattemässigt resultat och ett bokföringsmässigt resultat, och dessa behöver inte stämma med varandra eftersom vissa saker ( så som tex ej avdragsgilla kostnader ) räknas med i det bokföringsmässiga resultatet ( Det du ser på det 20XX konton du använder ) medan det inte får räknas med i det skattemässiga, det du ser på INK2. Det finns även vissa saker som bara räknas med i deklarationen, men påverkar inte bokföringen. Så att dessa inte stämmer med varandra behöver inte betyda att det är något som är knepigt. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! 

 

OK så då är allt i sin ordning förstår jag.

 

Exemplet du tar med avdragsgilla kostnader leder som jag förstår det till att skattemässigt resultat blir större än det bokförda resultatet. Finns det några exempel på hur det bokförda resultatet kan bli större än det skattemässiga (som i mitt fall.)

 

Mvh

Markus

Hej igen Markus!

 

Det finns vissa tillfällen ja, såsom att det kan finnas vissa skattefria intäkter tex eller tex skattefria utdelningar som påverkar det bokförda resultatet men dras av ( påverkar inte ) i det skattemässiga. I vissa fall så kan det även finnas andelar som man sålt som inte skall påverka skatten men påverkar bokföringen också. Något som också kan minska skattemässiga resultatet kan vara om man utnyttjat underskott från tidigare år, vilket påverkar det skattemässiga resultatet men inte det bokföringsmässiga.

 

Det är svårt för mig tyvärr att avgöra om allt är i sin ordning, men det är som sagt inget ovanligt att dessa resultat är olika. 

Lycka till med din sökning, ha det fint!

 

/ Josefine