Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annfri
MEDLEM

Konto för frukost/lunch nätverksträffar

Hej
Jag är med i ett nätverk där vi betalar för frukost. Vilket konto kan man bokföra den kostnaden på?

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad är det för nätverk som du är med i? Är det något som relaterar till din verksamhet, tex att du träffar kunder eller något annat? Du får gärna förklara mer vad det gäller så kan jag hjälpa dig vidare. Du kan läsa lite allmänt vad som gäller kostförmån samt representation här och här

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej
Det är BNI. Ett nätverk som har med företaget att göra

Glömde skriva att det är enskild firma om det har någon betydelse

Tack på förhand

Hej igen!

 

Okej, tyvärr lite svårt att avgöra baserat på den informationen om det kan räknas som representation eller om det en övrig kostnad som är ej avdragsgill då den privata nyttan är större än den företagsmässiga, men det kan du alltid kolla med Skatteverket. Om det räknas som representation så är det lite klurigt då bara enklare förtäring som inte ersätter en måltid kan vara avdragsgillt om beloppet inte överstiger 60 kr, där frukost vanligtvis blir en skattepliktig förmån. I annat fall så är bara en viss moms avdragsgill på beloppet, resten ej avdragsgill.

 

Skatteverket har en bra uträkningsmall här som kan hjälpa dig i hur mycket moms du kan dra av och vad som är avdragsgillt eller inte. Extern representation bokförs i kontogruppen 607X, tex 6071 för avdragsgill och 6072 för ej avdragsgill. Eftersom du är en enskild firma så är det enklare för dig att bokföra beloppet mot 2013 egna uttag om beloppet är ej avdragsgillt, istället för att behöva komma ihåg det i skattemässiga justeringar sedan. 

 

I den första länken jag skickade så kan du läsa om just vad som krävs för samband till näringsverksamheten när det handlar om representation. 

Ha det fint, hoppas detta hjälper dig på vägen!

 

/ Josefine

 

 

Tolkar det som att du betalar din egen lunch. Den är då inte avdragsgill alls, betalar företaget den så blir det förmån. Tråkigt men sant. 

Det är egentligen samma sak med alla kurser, om lunchen ingår så skall man ha förmån. Är man borta på kursen och skall ha traktamente så skall även det reduceras. Vilket jag personligen tycker är en form av dubbelbestraffning.