- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Konto för traktamenten i Sverige enskild firma
Hej!
Vilket konto ska man använda för att bokföra traktamenten i Sverige?
Jag ser här 5843 * (som inte finns i mitt e-ekonomi!?), 5890 eller 5800?
Tacksam för svar!
Elisabet
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jag föreslår att du lägger till konto 5842 så du har ett specifikt konto för just dina traktamenten.
Gå till sidan inställningar > Kontoplan och tryck på knappen nytt konto uppe till höger.
Lägg sedan upp kontot på detta sättet.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
OK! Men varför finns det inte?
Och vad händer när man lägger till ett konto i övrig redovisning, och vid överföring till Visma Skatt & Bokslut Pro när man jobbar med bokslut t ex?
Finns det någon fördel med att använda de konton som redan finns? 5800 eller 5890?
Elisabet
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Varför det inte finns med i baskontoplanen är något jag inte kan svara på men kontoplaner är bara ett hjälpmedel och man skapar väldigt ofta egna konton efter behov för att kunna särredovisa intäkter och kosntader framförallt.
Så länge kontot ligger i rätt kontoklass så uppdateras det rätt i Visma skatt och bokslut pro. Allla konton från 5800 - 5899 kommer läggas in rätt. Det är SRU kodat efter kontoklass och inte per enskilt konto.
Ser en större fördel i att skapa ett eget för att få en bättre kontroll över specifika kostnader så mitt svar nej jag ser inte någon fördel i att använda 5800 eller 5890 för traktamentet.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
OK! Tack för svar!
Då gör jag nog så! (Skapar ett nytt konto.)
Elisabet
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
5843 var det som jag hade sett användas (se länk), inte 5842, men det spelar kanske ingen roll? 5843 verkar inte heller finnas i mitt e-ekonomi! 🙄 Spelar det någon roll vilket av dem jag använder om jag skapar ett nytt konto!?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Helt riktigt att det inte spelar någon större roll. Kan ha varit tryckfelsnisse från mitt håll också så kör på 5843.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
OK! Bra! Jag får ser hur jag gör! 😊
Elisabet