Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Konto försäljning kläder, förening

Hej

 

Är kassör i en idrottsförening för lagsport och både klubben och jag är nya användare av Visma eEkonomi.

Försöker bokföra enligt Idrottens baskontoplan men tycker jag stöter på problem hela tiden med att det inte går att anpassa kontoplanen i programmet till vad vi borde använda.

 

Nu är det försäljning av kläder som jag undrar hur jag skall bokföra. Det borde göras på konto 3540, Försäljning av idrottskläder/materiel enligt Idrottens baskontoplan men i programmet är ju det Faktureringsavgifter och det är en Ej redigerbar standardpost så jag kan ju inte ändra den heller.

 

Vilket konto rekommenderas att jag bokför försäljning av kläder på? 

Har även haft andra problem med t.ex. träningsavgifter men hittills har jag kommit runt det på något sätt.

Finns det någon guide eller liknande för hur Idrottsföreningar bör konfigurera eEkonomi för att fungera så smidigt som möjligt och följa Idrottens baskontoplan?

Programmet rekommenderas ju av RF men verkar inte speciellt väl anpassat.

 

Hälsningar

/Roger

 

 

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är onekligen lite konstigt att RF's förslag på baskontoplan inkluderar 3540 som konto för försäljning av idrottskläder/material då det är ett konto i baskontoplanen som är för faktureringsavgifter. Att det ligger i 35XX kontogruppen är dock inte jättekonstigt då där lägger man vidareförsäljning vilket man bör anse att försäljning av kläder m.m. är. Mitt råd är att skapa ett eget konto, tex 3541 och kalla det samma som vad de kallar 3540 och använda detta istället. 

 

Angående din sista kommentar om guide och att programmet inte verkar väl anpassat för idrottsföreningar så har jag tagit detta vidare till teamet som jobbar med detta. Tack så mycket för din input, vi uppskattar alltid feedback över hur vi kan utveckla systemet och göra det mer användarvänligt för alla. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för svaret. Känns ju onekligen lite konstigt att det första man gör är att bryta mot RFs rekommendationer men det är tydligen så jag får göra. Jag letar reda på något lämpligt ledigt konto.

/Roger