Hej,
Jag ska fördela konferenskostnader till andra bolag i koncernen och behöver hjälp med bokföringen av detta. Mer specifikt vill jag veta hur jag ska bokföra den ursprungliga fakturan från leverantören. Jag har redan bokfört den mot konferenskostnader men nu när jag vidarefakturerar en del av summan vill jag minska den kostnaden men mot vilken konto?
Mvh
Sanna
Hej
Jag skulle rekommedera att du inledningsvis bokför om det belopp som skall vidarefaktureras de andra koncernföretagen från konferenskostnader till konto 1660 Kortfristiga fordringar hos koncernföretag.
du gör en manuellt skapad verifikation av detta
5940 t ex Kredit
1660 Debet
Efter du har bokfört om summan som skall vidarefaktureras så skapar du en ny artikelkontering i eEkonomi. Inställningar > Artikelkontering.
Den nya artikelkonteringen använder du sedan när du lägger upp en nya artikel i eEkonomi som du kan använda när du skall vidarefakturera kostnader.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack Joachim,
Första delen är ju mycket rimlig och det borde jag förstått.
Men enligt skatteverket måste man ha moms på fakturan när man vidare fakturerar en kostnad. Då borde man göra fakturan mot exempelvis 3064 och med moms. Hur motbokar man då 1660 för att inte röra momsen?
Mvh
Sanna
Hej
Om skatteverket sagt att du skall ha moms på vidarefaktureringen så är det lättare att du först låter kostnaden ligga kvar på 5940 och efter det lägger upp en artikel i artikelregistret där du använder artikelkonteringen för den moms som gäller för det som skall vidarefaktureras.
Tjänster 25%
Tjänster 12%
Tjänster 6%
Dvs det blir i slutändan som att hantera det som en vanlig försäljning ut till kund enda skillnaden är att det är ett koncernföretag som är kunden.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.