Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kulred
MEDLEM

Kontoplaner i e-ekonomi kontra administration

Jag har en fråga varför det är helt olika kontoplaner mellan dessa program där jag som byrå får problem med att föra över bokföring från administration till e-ekonomi (från andra hållet går det men med andra konton än jag är van vid.

Kontoplanen i administration följer baskontoplanen medans e-ekonomi har en helt annan plan. Vid ett tillfälle förde jag över i ett tomt e-ekonomi (bokföringen var tom) så var det namnskillnad på 325 konton. VARFÖR olika planer och vore det inte bra att följa baskontoplanen som i administration.

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Visma eEkonomi utgår ifrån baskontoplanen 2019 på bas.se så den är helt korrekt och har samma benämning som BAS 2019 från deras hemsida. Anledningen till att dina konton bytt namn är alltså att kontona har haft andra benämningar i ditt Administration och det kan finnas flera anledningar till detta. 

Första anledningen är att man själv ändrat namnet på kontot, nu hade du däremot ett exempel där 325 konton ändrade namn så att du själv ändrat är kanske inte så troligt. 🙂

En annan anledning är att du i Administration utgått från samma kontoplan vid skapandet av nya år bakåt i tiden. När du skapar ett nytt år i Administration så får du välja om du vill Använda samma kontoplan som förgående år eller göra om kontoplanen. Har du valt Använd samma kontoplan som förgående år så har du förmodligen utgått ifrån baskontoplanen precis som du skriver ovan men inte uppdaterat den för året vilket gör att vissa namn på kontona inte stämmer överens med de namn eEkonomi och bas kontoplan har.

kontoplan.png

 

Skulle det inte stämma och du utgått ifrån BAS2019 i Administration behöver vi mer information för att se vad som gör att kontonamnen är annorlunda för det bör de inte vara då. Vill du så är du isåfall varmt välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så kikar vi på det närmre. 

Ha en fin dag och en trevlig helg! 
/My 

Stämmer inte alls för detta var ett nyupplagt företag med bas konto 2019 och då är det fel i kontoplanerna för administration eller E-ekonomi. Eftersom det blev namnbyte på 325 konton.

Ja, det låter ju som att något inte stämmer för dig i så fall. Eftersom eEkonomi är internetbaserat så uppdateras detta automatiskt med korrekta namn och dessa namn stämmer överens med baskontoplanen 2019 från bas.se. Du kan klicka på länken om du skulle vilja kontrollera själv på deras hemsida också såklart. 

För att vi lättast ska kunna kolla upp vad som skett i Visma Administration hos dig är du välkommen att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt. Så ska vi kontrollera vad som gör att kontona inte har uppdaterats som de ska eller har andra namn trots att du använt kontoplan BAS2019 i programmet. 

/My

kulred
MEDLEM

Jag har senaste versionen av administration kolla i den

Hej!

 

Nu har jag testat att skapa nytt företag i eEkonomi (aktiebolag) och ett nytt företag i Administration (också aktiebolag och kontoplan Bas2019).

När jag snabbt skummar igenom så är kontoplanerna samma med skillnaden att Visma Administration inte skriver ut Ackumulerat på alla konton utan det står Ack. exempelvis konto 1018. 

 

För att felsöka skulle jag antingen behöva några exempel på konton du inte tycker stämmer eller om du kontaktar mina kollegor på supporten så de kan kika vidare.

 

 

Det som gör jämförelsen lite lurig är att båda företagen behöver vara helt nyskapade för att det ska gå att jämföra.

 

Visma eEkonomi: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Nya företag hämtar den senaste kontoplanen från Bas.

Visma Administration: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Eller om du väljer att uppdatera kontoplanen när du skapar ett nytt år.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~