Hej,
Jag har följande kontrollfel när jag ska upprätta årsredovisning:
Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (-103 678) stämmer inte med raden i balansräkningen (-85 670).
Bifogat är utdrag ifrån kontoanalysen i eEkonomi och även ifrån deklaration/årsredovisning.
Det verkar som att det är några värden som inte inhämtas korrekt ifrån eEkonomi eller så behöver jag skapa några kontrollverifikationer. Är nybörjare i detta program så det är svårt att se själv exakt vart problemet ligger.
Hej
Differensen beror på att Det balanserade vinst/förlusten inte stämmer i deklaration/årsredovisningenen. Summan i deklaration/årsredovisning är beloppet efter årets resultat men det skall vara summan innan resultatet. Nu är resultatet med två gånger dels under balanserat resultat och i fältet för årets resultat vilket gör att det blir en differens på just 2021-2022 år resultat.
Kan det vara så att du läst in nya uppgifter från e-ekonomi efter det att resultatet förts om eller har du bokfört årets resultat manuellt i e-ekonomi?
I rutan för balanserat resultat 2022-05- 31 skall du kunna ändra beloppet till 67 662 kr
/Joachim
Hej Joachim,
Stort tack för att du hjälper till. Jag har inte bokfört årets resultat manuellt i e-ekonomi utan värdena är automatiskt inhämtade.
Som du ser i första bilden har jag ändrat balanserat resultat för 2022-05-31 till 67 622 kr. Då dyker dock ett nytt kontrollfel upp:
Raden 'Belopp vid årets ingång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (-85 670) stämmer inte med raden i balansräkningen (67 662).
Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (-103 678) stämmer inte med raden i balansräkningen (-85 670).
Klickar man på "Gå till" så hamnar man på Förändringar i eget kapital som du ser i den andra bilden, behöver jag göra några justeringar där också?
Hej
Beloppet i denna ruta under förändrat eget kapital måste också ändras till 67 662 kr.
/Joachim
Tack Joachim,
Nu är det bara ett kontrollfel kvar:
Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (49 654) stämmer inte med raden i balansräkningen (-85 670).
Vilket är det rödmarkerade värdet på bilden.
Hej
Då är det dessvärre svårt att svara på. Tror nästan att du får ringa in till vår support så någon får skärmdela med dig och faktiskt titta i systemet.
Diffen är resultatet från föregående år men varför du får en avvikelse när du ändrat på beloppen kan jag dessvärre inte svara på då jag inte har tillgång att kika i ditt system.
0470-70 62 00
Jag har redan varit i kontakt med er support och skärmdelat, vi kom tyvärr inte fram till något. Hade det hjälpt om du får se tidigare års resultat- och balansräkningar?
Tveksamt men det skadar ju inte att prova.
/Joachim
Tack, har du någon mailadress jag kan nå dig på eller ska jag dela filerna här?
Hej
Dela filerna här istället men ta bort eventuell GDPR info som orgnummer, adresser etc.
/Joachim
Hej igen Joachim, här är samtliga resultat- och balansräkningar. Hoppas verkligen att du får någon idé om vart problemet kan ha uppstått.
Hej
Balansrapporterna stämmer om man kontrollerar dem från år till år.
Vilket system använder du får årsredovisning är det skatt och bokslut pro eller visma deklaration och årsredovisning?
Det jag misstänker kan vara problemet är att de tidigare åren kan vara låsta i boksluts/deklarationsprogrammet och att du kan behöva låsa upp dessa och sedan uppdatera informtionen från e-ekonomi i året 2021-2022 och 2022 - 2023.
Det var lite detta som jag tycker att de borde kunna se och hjälpa till med via telefonsupporten. Så om du inte löser detta på egen hand så rekommenderar jag att du ringer in till dem på nytt och kan inte agenten som svara på samtalet lösa det direkt be dem ta det vidar till L2 med en supportkod så de kan gå in och titta i ditt system.
Det är dessvärre i princip omöjligt att svara på detta utan att ha tillgång till systemet.
/Joachim
Jag använder mig av Visma deklaration och årsredovisning.
Men så att jag förstår dig rätt så verkar det inte vara något problem i bokföringen utan snarare i hur deklaration och årsredovisning importerar datan?
Skulle du kunna ge en kort beskrivning av problemet så att jag enklare kan förklara för supporten vart vi tror att problemet härstammar?
Hej
Helt korrekt det är vad jag misstänker orsakar den differensen.
Det jag tror behöver göras är att 2022 och 2023 behöver låsa upp i deklarationsprogrammet och efter det så behöver nya data från e-Ekonomi läsas in i båda de åren.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.