Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kreativ50
MEDLEM

Köp av guldtackor - AB

Hej,

AB har gjort inköp av flera guldtackor (bolaget har inget att göra med guldhandel utan ville investera pengar som fanns över på banken och köpte guld i stället aktier).

Vilket konto ska jag bokföra det på? Är det någon avskrivning på det? Värdeminskning?

Hur hanteras detta i bokslutet? Behöver man ha något underlag vid bokslutstillfället eller är det anskaffningsvärde som räknas. Hur gör man när man säljer guldet senare?

Tack på förhand för ert snabba svar. 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Jag skulle säga att det kan bokföras inom 13XX kontogruppen om tanken är en långsiktig placering och det anses som en finansiell tillgång. En finansiell tillgång definieras av att det är en långsiktig placering, men frågan är om guld fortfarande anses som det eller om det bör anses som en materiell anläggningstillgång.

Jag kan tyvärr inte hitta någon bra vägledning kring detta eller om det är någon avskrivning som skall göras m.m så jag rekommenderar dig att kontakta en konsult alternativt Skatteverket för mer vägledning kring detta. Om det anses som en finansiell tillgång så bör det antagligen gå under samma bokföringsregler som för handel med värdepapper, aktier m.m. 

Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande frågor.

Ha det fint!

Josefine