Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ChristianP
MEDLEM

Köp av tjänst utanför EU som delvis ska faktureras kund

Hej,

jag har ett konto på Amazon web services (AWS) och kostnaden för driften där dras från mitt företagskonto.

Jag tror jag förstår hur jag ska bokföra den delen korrekt med omvänd skattskyldighet som jag hittade här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hur-bokfora-ett-datorprogram-kopt-utanfor-EU/td-p/...

Mitt företag har egna saker i AWS som är en del av totalkostnaden som dras, men jag har även kund som ska betala sin del av driften i AWS, dvs en del av totalen.

Hur ska jag tänka när jag fakturerar min kund för sin del av kostnaden när det kommer till moms och hur bokför jag det? Låt säga totalkostnaden är 500kr och kund ska stå för 300kr av det.

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då du tillhandahåller en tjänst för att du betalar för driften så hanterar du det på följande sätt.

1. Du bokför kostnaden på samma sätt som i exemplet.

Sedan fakturerar du kunden 300 kr plus moms dvs 375 kr. Detta för att du skall få in hela summan på 300 kr som de skall betala som en intäkt.

Det skall inte hanteras med omvänd skattskyldighet när du fakturerar din kund eftersom det är du som säljer en tjänst till kunden i detta fallet.

/Joachim