Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexeander
MEDLEM

Köp av utländsk programvara

Hej, hur bokför jag ett köp som är gjort från ett utländsk företag utanför EU (Israel) som har lagt 0 moms i fakturan. Vilka konton och kan jag ta bort 20% av kostnaden som avdragsgill moms även om dom själva inte lagt in moms på kvittot?

 

elementor kvitto.png

2 SVAR 2

Hejsan. Det är då en import av tjänst. Import innebär att du gjort inköp utanför EU. Hanteras lite annorlunda mot inköp inom Eu.

Antar att du laddat ner programvaran vilket innebär att detta räknas som tjänst istället för vara. Vilket då innebär att du skall bokföra på ett litet speciellt sätt. 

385,77 debet kt 4531 (inköp av tjänst från land utanför EU 25%) Rad 22 i momsrapporten

96,44   debet kt 2645 (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 25%) rad 48 i momsrapporten

96,44   kredit kt 2614 (beräknad utgående moms omvänd skattskyldighet 25%) rad 30 i momsrapporten

 

Vill du sedan att kostnaden skall hamna på t.ex 5420 Programvaror så bokar du även följande:

385,77 debet 5420 (programvaror)

385,77 kredit 4549 (Motkonto beskattningsunderlag import).

Någon baklängesräkning av avdragsgill ingående moms får du inte göra utan man lägger på och drar av 25% istället. 

Krångligt? Absolut.... och inte blir det lättare med EU...Lycka till!

Tack för ett väldigt tydligt och utförligt svar !!!