Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NWXNWX
MEDLEM

Köp från Nederländerna

Hej!

Jag har beställt reklamprodukter från Nederländerna och betalat ett totalt belopp på 6 908.25 kr (INK 25% Vat).

Hur kan jag bokföra detta korrekt? Företaget ligger i Nederländerna.  Kvitto ser ut så här:

 

( Delsumma (exkl. moms) 5430.60 kr

Leverans (exkl. moms) 96.00 kr

25% Totalt momsbelopp att betala 1381.65 kr

Slutsumma 6908.25 kr


Tack på förhand!

4 SVAR 4
Pamela J
MODERATOR

Hej @NWXNWX

 

Inköp av varor från ett annat EU land bokförs på exempelvis konto 4056 med momskod 20. Denna momskod används eftersom det ska redovisas en omvänd skattskyldighet (sk fiktiv moms) på köpet. Det går även bra att bokföra på konto 5900, gruppkontot för Reklam och PR, det viktiga är att momskod 20 används. 

När det framgår moms på kvittot betyder det att du har behandlats som privatperson och då blir momsen en kostnad, dvs inget man får dra av. Oavsett om moms är specificerad eller ej på kvittot så skall det bokföras på samma sätt.

 

Konteringen ser ut så här: (om det hade varit 25% moms på köpet i Sverige, konteringen ser annorlunda ut om det gäller annan procentsats för moms)

1930 Kredit 6 908,25kr (2440 om du har faktureringsmetoden)

4056 (20) Debet 6 908,25kr

2645 (48) Debet 1 727,06kr

2614 (30) Debet 1 727,06kr

 

Du kan läsa mer om hur man bokför inköp av varor och tjänster från andra länder i nedan länk:

Inköp inom och utanför EU 

 

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela

 

Hej!

Stort tack för din återkoppling!

 

Okej, så jag som företagare ska säga till att kunden behandlar mitt köp från utlandet som företagare?

Det blir egentligen dyrare för mig som företagare att dem lägger på moms på sina varor när det kommer till köp från utlandet?

 

Tack på förhand!

Hej igen!

 

Varsågod.

Det stämmer precis det du skriver. Du behöver uppge ditt VAT-nummer för att inte bli debiterad moms. 

 

Vänligen 

/Pamela

Okej, stort tack för återkopplingen!

 

Önskar dig en härlig dag!