Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jivaro
NY MEDLEM

Korrigera bokföring av årets resultat

Hej

Jag råkade bokföra årets resultat innan jag hade skapat en verifikation för årets minskade lagersaldo. Så jag behöver justera om "bokföring av årets resultat".
Jag skapade en korrigeringsverifikation, för att kunna skapa en ny med rätt resultat, men råkade ange datumet på den verifikationen till 2019-04-10 (bokfördes alltså som 2019 års resultat). Så resultatet för 2018 är fortfarande fel och nu går den ursprungliga verifikationen inte att korrigera igen. Hur rättar jag till det? Kan jag skapa en verifikation till på  2018 års resultat och bara vända på den så att det som var debit blir kredit och vice versa?

1 SVAR 1
LW -60
UTFORSKARE

Tror du behöver ta ett år i taget, så du inte förvillar begreppen. Nu är det mycket enkelt att göra tankevurpor.

Börja med att göra en ny rättningsverifikation på rätt datum.
Justera lagersaldot sedan
Boka upp det nya resultatet

Då är 2018 klar. 

Ta sedan fram del felaktiga rättningsverifikatet som ligger på april månad, öppna det och välj att göra ett rättningsverifikat på det verifikatet. Går inte det, får du skapa ett nytt verifikat från scratch och boka upp siffrorna så de blir bokade tvärt om. (gissar att du kör eEkonomi annars får du höra av dig igen.)

Lycka till!

Med vänlig hälsning Lena