Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera en vanlig verifikation till Leverantör verifikation.

Jag är gammal nybörjare på visma.

Fattade inte att leverantörs fakturor skall bokföras som "leverantörsfaktura"  så jag bokförde dom som vanliga manuella verifikationer vilket innebär att dom inte kommit med i reskontra.

verifikationen bokförd på konto 2440 kredit men i slutändan blir det inte rätt. Försökte då rätta den så att det blir en leverantörs faktura verifikation, men det kunde jag inte? Kan jag på nåt annat vis rätta den så det kommer med i reskontra? går ju inte heller att makulera och sedan göra om den helt och hållet.

Är det någon som har lust att hjälpa??

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Mitt förslag är att du lägger in de du rezan bokfört manuellt även som leverantörsfakturor och konterar hela fakturabeloppet  på 2440. Då tar de ut de tidigare bokade manuella fakturorna. 

Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jättetack, men jag jobbade med dethär pogrammet för ca 20 år sedan och anser att jag näst intill är nybörjare. 

Tror du att du kan förklara lite bättre? Jag skall alltså inte rätta i den befintliga verifikationen? Kan man inte nollställa den på nåt sätt?  

Är det Administration du kör? Då kan du radera alla rader på verifikationen, då finns den kvar men är tom.  Det finns ikoner i överkant där man kan välja att radera en rad eller alla.

Ett annat alternativ är att skapa en korrigeringsverifikation, finns en knapp för det också. Då finns urspr ver kvar och en ny som vänder på alla konteringar.

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta gäller sista moms perioden 2019 som redan är inlämnad. Så jag kan inte radera raderna. Men kan jag nollställa den ursprungliga verifikationen genom att göra en rättelse. Och sedan göra en ny rätt på leverantörsfakturan? Eftersom dom nu inte är med i reskontra som jag kan se. Jag ä som sagt nybörjare.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag skapar en korrigerings verifikation och vänder på det blir den då nollställd? Och sedan kan jag bokföra den som en Leverantörsfaktura?

Hej igen, 

om du gör en korrigeringsverifikation kommer den ursprungliga att finnas kvar. Men effekten på de olika kontona nollställs. Gör då denna på samma datum som den ursprungliga. 

Om du sedan registrerar leverantörsfakturan i reskontran (på samma datum som det ursprungliga verifikatet bokfördes på) och konterar likadant som på den ursprungliga verifikationen, kommer det att vara samma belopp på momskontot, så momsdeklarationen är således fortfarande korrekt. 

 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tackar jätte mycket. Nu förstår jag precis hur jag skall göra.

Tack 😃