Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera ingående/utgående balans

Pga ett fel från tidigare år har jag en obalans: Tillgångar är 1065 kr mindre än EK&Skulder när jag ska stänga fjolåret.

Det var ett fel jag hade med mig in i 2020 från 2019, och beror ursprungligen på att en lev-faktura som var betald låg som obetald.

Vi har korrigerat i lev-reskontra för 2020 så där finns ingen obalans.

Däremot: när jag gör "Kontrollera årsredovisning" (jag kör eEkonomi Smart) får jag meddelande "Balansräkningens tillgångs- och skuldsida balanserar inte".

Jag får även ""Balansräkningens tillgångs- och skuldsida för fg år balanserar inte" eftersom obalansen fanns redan 2019, men 2019 är ju redan låst och inlämnat sedan länge så den kanske inte går att få bort.

Meddelandena står som Varning (inte Fel) och jag hann inte fixa det för 2019 vid förra årsredovisningen, men jag vill ju bli av med detta. Det krävs en manuell verifikation av något slag gissar jag, men hur?

Vore tacksam för tips här, och skriv gärna exakt vilka steg man ska göra: vilka konton som får debet och vilka som får kredit, för jag är ingen expert på bokföring...

MVH Mats

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om jag förstått dig rätt finns det en differens i balansräkningen på 1 065 kr efter det att du bokat upp årets resultat och att differensen fanns redan 2019-12-31

På kontonivå finns differensen mellan kontosaldo 2440 och totalen på obetalda leverantörsfakturor i reskontran.

Mitt tips blir att helt sonika boka om differensen 2020-12-31från balansräkningen till resultaträkningen dvs:

Debet 2440                                                                                    1 065 kr

Kredit Det kostnadskonto som den gamla fakturan innehöll     1 065 kr

I ovanstående kan finnas en potentiell momsproblematik på ca 213 kr men utan tillgång till dina räkenskaper är det svårt att yttra sig. Så tipset får bli bästa möjliga lösning.

Jämförelsesiffrorna 2019 i ÅR får justeras enligt den ÅR du lämnade för detta år.

MVH

RoffaK