Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera moms på 2650 flera år bakåt

Hej! Det visade sig nu under deklarationen att jag missat bokföra momsen helt bak till 2018. Jag önskar nu korrigera detta på smidigast sätt så jag kan nolla 2650.

Jag har följt  Checklista - momsredovisning för enskild firma men tydligen glömt utföra steg 8 - Bokför momsen i alla år. Tänkte först att jag var tvungen att låsa upp föregående år för sen lägga till verifikationer på dom datum det betalats men ser inte ut att vara så klokt?

Sen funderade jag på att göra en korrigeringsverifikation, men hittar inte vart detta görs och tror det blir svårt att korrigera något som inte gjorts.

Hur bäst går jag till väga för att det ska blir rätt? Och kommer detta påverka min kommande deklaration?

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Har du AB eller enskild firma?

Om AB har du väl en diff även på 1630 jämfört med SKVs siffror? Då bokför du den missade momsen på en manuell verifikation på dessa 2 konton.

Om du har EF bokar du om diffen mot Eget uttag. Bäst är att göra detta på 2020 så att 2021 börjar med korrekta siffror. Det påverkar inte resultatet alls. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar och förlåt för att jag var otydlig. Jag har Enskild Firma.

Så det du säger är att jag kan bokföra hela fulla beloppet som finns på 2650 i/vid 2020-12-31 över till  konto 2012? Och detta trots att det gäller år 2018, 2019 och 2020?

Och när du säger boka upp diffen, vilken differens pratar vi om då? Ska inte 2650 vara tom vid årsskifte?

Kvar på 2650 ska det bara vara momsskulden för sista momsperioden 2020. Så det som gäller tidigare år/momsperioder är det du ska boka om. Har du årsmoms ska alltså det belopp som gäller 2020 vara kvar på 2650. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar igen! Jag har nu bokfört alla momsperioder förutom 2020 Oktober-December. Dock förstår jag inte helt varför den sista perioden skall uteslutas? Den perioden har jag väl redan betalad (då jag var skyldig).

Och till nästa fråga då, när ska jag bokföra 2020 Oktober-December? Och betyder det isf att jag inte ska bokföra nästa momsperiod enligt punkt 8 i samma veva som jag utför momsrapporten för Januari-Mars 2021?

När du gör momsdeklarationen övergår skulden till skattekontot och då bokför du D2650 K eget uttag (2012 eller 2013). Per 31.12 hade du ännu inte deklarerat, därför står skulden kvar på 2650.

När det blir dags att avsluta kv1 jan-mars ska okt-dec vara deklarerat och klart. Då per 31.3 och 30.4 står kv1-momsen kvar på 2650 för att i maj deklareras och bokas bort.