Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnaFr
MEDLEM

Korrigera momsrapport för momsfri verksamhet

Jag bedriver till ca 95% momsbefriad verksamhet. Systemet tar dock inte hänsyn till det då momsrapporten räknas fram. Jag räknar därför ut hur mycket moms jag skall betala in för hand/kan dra av utifrån andelen momsbelagd verksamhet jag haft. Så långt fungerar det. Frågan är hur jag sedan gör en korrigeringsverifikation så att det som ligger i systemet på dessa poster stämmer vad jag faktiskt betalat in till Skatteverket? Kan man göra en korrigeringsverifikation i efterhand och i så fall hur?

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Jag läser igenom Skatteverkets sida Får jag dra av momsen när jag har både momspliktig och momsfri verksamhet? för att förstå hur detta fungerar, jag vill dubbelkolla om det är detta som du tillämpar och om jag har tolkat det rätt?
Om så är fallet tänker jag att programmet bör kunna ta hänsyn till det du lagt in som momsfritt och det belopp som registrerat som moms på inköpen men jag skulle vilja ha mer information innan. 🙂  
Du kanske kan ge mig ett exempel på en bokning du gjort, hur denna bokförs, hur den framställs i momsdeklarationen och vad som då behöver ändras manuellt av dig för att SKV ska godkänna den. 

Återkom gärna så tar jag det en vända till med dig! 
/My 

Hej!

 

Ja, det är det jag använder. Jag räknar helt enkelt ut hur stor andel som varit momspliktig försäljning och drar av motsvarande andel. Men jag vet inte innan aktuell period. Har även leverantör med omvänd skattskyldighet. Inköpen gäller både momsbefriad verksamhet och momspliktig. Det går inte att sära på det.

Hej Anna! 

Om jag förstår dig rätt så är det en blandad verksamhet du har. Här tänker jag att du bör kunna registrera direkt i programmet vilka försäljningar och inköp som är momspliktiga och inte. Om du till exempel bokför ett inköp som du inte får dra av ingående moms på kan du bokföra hela kostnaden på ett kostnadskonto istället för momskonto. Antingen kan du använda samma konto som själva inköpet registrerades på eller så kan du använda ett konto för ej avdragsgill moms, till exempel konto 6999. 

Om du behöver korrigera bokningar där ingående moms registrerats trotts att det skulle vara momsfritt så rättar du det lättast genom att skapa en verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Där gör du ombokningen från 2641 eller motsvarande konto för ingående moms, och lägger på kostnadskontot. Tänk på att använda datum inom momsredovisningsperioden.

 

Har jag missförstått något så får du höra av dig! 🙂 
/My