Hej,
Jag skulle skapa en kreditfaktura på 895 kr inklusive moms men tror att jag gjort ett uttag istället, så här ser det ut i Visma:
Hur rätta jag till detta? Bokslutsarbetet är klar för 2023, hur kommer ändringarna att påverka årsredovisning?
//AB Konsult
Hej
Om bokslutet för 2023 är klart och inskickat så skulle jag rekommendera att rättningen görs i 2024 istället.
Om jag förstår frågan rätt så skulle du skapa en kreditfaktura men att det inte skulle betalas ut några pengar. Stämmer det?
Om ovan påstående stämmer så är det korrekt att verifikationen du bifogat inte ble helt korrekt. 1930 borde bytas ut till 1510 i den konteringen.
Det verkar dock som konteringen du bifogat inte är sparad/bokförd än?
En möjlig rättning i 2024 är att du gör en manuell omföring av beloppet på 1930 på detta sätt.
Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
Joachim
@Joachim E
Om jag förstår frågan rätt så skulle du skapa en kreditfaktura men att det inte skulle betalas ut några pengar. Stämmer det?Svar: ja, jag har fakturerat 895 kr för mycket, kunden har redan betalat med rätt belopp så jag behöver kreditera i mina böcker för att inte ha en diff.
Med förslaget ovan innebär att bankkonto 1930 kommer "få in" 895 kr vilket inte stämmer, det kommer inte komma in några pengar till banken.
//AB Konsult
Hej
Om bilden du bifogade i första frågeställningen inte är bokförd så byter du bara ut 1930 i den bilden till 1510 kundfordringar. Då kommer banksaldot på 1930 inte påverkas.
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.