Hej.
Mitt räkenskapsår är från 1/9-31/8. Har nyligen tagit över bokföringen från min redovisningskonsult och noterat några fel. Bland annat följande som jag inte vet hur jag ska korrigera.
Summan på konto 2510 skatteskulder stämmer inte. Jag har systematiskt letat och tillslut hittat felet men vet ej hur jag ska korrigera det.
Under räkenskapsåret 2022-2023 (Dvs två räkenskapsår sedan). Har man konterat inbetalning av preliminärskatt fel under en månad. Man har konterat på följande sätt:
1630 avräkning för skatter och avgifter: Kredit 2376kr
8010 utdelning på andelar i koncernföretag: Debet 2376kr (Denna ska vara konto 2518 istället)
Detta har medfört fel summa som flyttats från konto 2518 till konto 2510 i slutet av det räkenskapsåret. Diffen är exakt den summan.
Frågan är hur man ska korrigera detta nu 2 år senare på detta räkenskapsår för att summan på konto 2510 ska stämma?. Förslagsvis på följande sätt:
8010 utdelning på andelar i koncernföretag: Kredit 2376kr
2510 Skatteskulder: Debet 2376
Kan detta funka? Några tips?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Då det i samband med felbokföringen även påverkat det egna kapitalet (Resultatet det året blev också fel) så hade jag rättat det på följande sätt för att inte påverka resultatet i innevarande år.
2091 Balanserad vinst/förlust Kredit 2 376Kr
2510 Skatteksulder debet 2 376kr
/Joachim
Tack för svaret Joakim. Följd fråga på det. Eftersom det påverkade resultatet det året och man kör på
8010 kredit
2510 debet
Jämnar man inte ut det i det stora hela då?
Om man gör som du skrev blir det ju egentligen ytterligare fel?. eller tänker jag fel?
Hej
Det blir mer fel om du bokför upp det som en kostnad igen. Eftersom det redan är bokfört mot 8010 så har kostnaden redan bokförts upp och i samband med det så har du påverkat resultatet och därmed även det egena kapitalet så det blir mindre påverkan av din bokföring om du gör en justering mot eget kapital som jag skickade.
/Joachim
Tack Joachim. Låter rätt. Jag gör så. Tack för hjälpen. 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.