Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigering av felaktig utbetalning av utdelning

Hej!

Jag gör bokföringen själv i mitt AB. När jag ska betala ut utdelningen för 2020 nu i 2021, så märkte jag att jag gjorde fel i bokföringen och utbetalningen av utdelningen under 2020 för år 2019. Summan skulle vara ca 390 tkr (detta rapporterades i årsredovisningen), men jag betalade ut enbart ca 301 tkr och bokförde resten som personal skatt eftersom jag trodde detta skulle betalas av bolaget till skatteverket. Jag förstår nu att det ska ske på inkomstdeklarationen som privatperson under nästkommande år. Det såg ut såhär:

2020-03-26
1930 företagskonto 301,239 Kredit
2710 Personalskatt 88,761 Kredit
2898 Outtagen vinstutdelning 390,000 Debit

Årsredovisningen för 2020 är redan inlämnad så det går inte att ändra på. Jag tänkte göra utbetalningen av resterande utdelning på 88,761 SEK och bokföra på följande sätt:
2021-02-XX
2710 Personalskatt 88,761 Debit
1930 Företagskonto 88,761 Kredit

Behöver jag göra någon annan förändring eller rapportering? Jag antar att eftersom förra årets årsredovisning hade 390,000 SEK på utdelning, så kommer jag beskattas för den summan ändå i K4 inkomstdeklarations blanketten som privatperson även om jag bara betalade ut 301,239 SEK - stämmer detta?

Jag är väldigt tacksam för input!

M

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Hej

betalade du inte in den avdragna skatten till ditt eget skattekonto under 2020 då? 

Oavsett vilket beskattas du för 390 tkr så  du kan göra utbetalningen nu och kontera som du föreslagit. Du kan antingen betala ut till dig själv eller till ditt skattekonto, bokföringen blir densamma.

Bolaget ska skicka in kontrolluppgift KU31 på utdelningen - blev det gjort före 31/1? Då kommer utdelningen med i din deklaration automatiskt. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Tack så väldigt mycket för ditt svar!

 

Jag betalade aldrig in den avdragna skatten till skattekontot (eller någon annan stans) eftersom det aldrig dök upp någon debitering där för den summan. 

 

I år har jag inte skickat in kontrolluppgift på KU31 på utdelningen som gjordes 2020 för 2019 års bokföring. Jag har läst online att det är K10 blanketten som gäller om det är ett fåmansbolag (AB) - det är det i detta fall, och jag är den ende ägaren (jag hade ett gränsbelopp sparat från ett tidigare år, därav den högre summan utdelning). Är det inte den blanketten jag behöver fylla i för den privata deklarationen i maj i år? Måste jag skicka in KU31 också eller istället? 

 

M

Hej

KU 31 ska skickas in till Skatteverket av bolag som lämnar utdelning. Det kan göras direkt efter utdelningsbeslutet men senast 31.1 året efter,  som är det år utdelningen ska deklareras av mottagaren. K10 ska du fylla i till din deklaration oavsett om du fått en kontrolluppgift eller inte. 

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok jag förstår. Tack för förtydligandet.

 

Kan man fortfarande skicka in KU31? Det blir en förseningsavgift antar jag?

 

M

Det kan man, och jag tror inte det blir någon förseningsavgift, men uppgiften hinner troligen inte komma med på deklarationen. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack AnnicaL för all hjälp. 

 

Jag har en enkel uppföljningsfråga: Om företagets räkenskapsår var 2019, men jag fick utdelningen privat under 2020, vilket års blankett ska jag välja? Jag antar att det är blanketten för inkomstår 2020 (annars hade de väl kallat det räkenskapsår) men jag blev osäker.

 

Det är årsstämmans datum som styr, så det är 2020. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej AnnicaL,

 

Stort, stort tack för hjälpen igen! Nu är KU31 inskickad och allt är som det ska.

 

Mvh,

M