Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ida Voxida
MEDLEM

Korrigering av felaktig utgående moms

Hej!

Jag skulle fakturera en kund för momsbefriad tjänst (konsert) + reseutlägg. När jag bokförde resekostnaden så bokförde jag hela summan på konto 3590 utan att det debitera för ingående moms då jag visste att kunden skulle stå för hela reseutlägget. Fick dock uppfattningen att momsen på resan skulle stå med i fakturan för kundens räkning (så de själva kan dra av momsen) vilket gjorde att jag lade på 6% moms på själva resan i fakturan.

Problemet är att det då blev bokfört utgående moms 6% på konto 2631 vilket blir felaktigt då det inte skulle registreras någon moms alls då kunden står för hela utlägget. Jag undrar därför:

1. Hur korrigerar jag denna felaktiga moms?

2. Hur ska jag fakturera korrekt i framtiden för liknande tjänster där kunden ska betala för mina utlägg på resor med moms (ex tåg)? Säljer både tjänster som är momsfria och pedagogiska tjänster på 25%. Har läst flera trådar och alla säger olika så känner mig lätt förvirrad.

Skärmavbild 2024-01-26 kl. 12.49.08.pngSkärmavbild 2024-01-26 kl. 12.48.20.png

11 SVAR 11
Joachim E
MODERATOR

Hej

Lättaste sättet att korrigera detta på är att lägga in en rättning via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

Viktigt att du gör rättningen på samma datum som du har på verifikationen ovan.

Önskar dig en fortsatt fin vecka
Joachim

Ida Voxida
MEDLEM

Tack för svar!

Undrar dock fortfarande hur jag ska fakturera nästa gång för att det ska bli rätt? Inte fylla i moms alls och bara låta det stå hur mycket momsen på resan är i fritext eller?

Hej

Om du inte skall redovisa någon moms alls på utlägget som är gjort så skall du inte ha med någon moms alls på fakturan heller.

Det finns två sätt att hantera utlägg på. 

1. Att man dels bokför upp moms på utlägget när du bokför upp din kosntad och fakturerar och bokför med moms som du gjort i exemplet ovan.

2. Andra alternativet är att man bokför både utlägget och inbetalningen från kunden på konto 1681 utlägg för kunder. I detta fallet så skall man inte ha med någon moms på vare sig kostnaden när den bokförs eller på fakturan

Så frågan är hur du har bokfört upp själva utlägget du gjort. Dvs när du bokförde betalningen av resan?

Joachim

Ida Voxida
MEDLEM

Jag har bokfört utlägget på konto 3590 (övriga fakturerade kostnader) och bokförde det då utan moms. Var det felaktigt?

När fakturan blev betald lade jag bara in summan på kassahändelser och matchade sedan mot fakturan. Vilket jag inser i efterhand blev felaktigt då det nu alltså bokförts utgående moms på 6%.

Hej

Menar du att du bokfört ditt inköp/kostnad mot konto 3590? Det känns inte helt korrekt då du har bokfört utlägget på ett intäktskonto.
Borde ha bokförts på ett 4-5-6 konto istället.

/Joachim

Jag försökte bokföra på konto 1681 men det dök inte ens upp som ett alternativ bland alla konton på Visma och då googlade jag vidare och fick tipset att bokföra på just konto 3590 (övriga fakturerade kostnader). 

Då behöver jag alltså göra en massa korrigeringar antar jag? Dels för att ändra bokföring av rese-kostnaderna jag hade till konto 1681? Hur gör jag detta om kontot inte dyker upp, skapa ett nytt konto?

Dels antar jag att jag måste bokföra reseersättningen jag fick in från fakturan till konto 1681 för själva resekostnaden så att det i slutändan blir 0-summa på det kontot? Tänker jag rätt då?Skärmavbild 2024-01-30 kl. 12.42.38.pngSkärmavbild 2024-01-30 kl. 12.43.04.pngSkärmavbild 2024-01-30 kl. 12.47.26.png

Ida Voxida
MEDLEM

Hej igen!

Lyckades aktivera konto 1681 så nu har jag lyckats bokföra om utgifterna till konto 1681. Undrar dock fortfarande om jag behöver bokföra reseersättningen från fakturan till detta konto och hur jag isåfall enklast gör detta?

Tacksam för all hjälp!!

Hej

Förmodar att du med reseersättningen från fakturan menar det du har fakturerat kunden? 

Det behöver också bokföras om. Tanken är att konto 1681 skall bli noll efter att du har fakturerat kunden. 
Är fakturan redan matchad och bokförd så gör du lättast en manuell justering av summan via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

3590 Debet
1681 Kredit

/Joachim

Ida Voxida
MEDLEM

Hej igen!

För att få balans i alla konton undrar jag nu som en förhoppningsvis sista fråga vilka konton jag ska använda?

Ska jag tänka såhär:

3044 Debet (526 kr)

1681 Kredit (526 kr)

Se bilder för hur dessa konton ser ut just nu. Om jag förstått rätt ska det stå -4000 på 3044 (526 kr är alltså den reseersättning jag fått in från kund) och 0 på 1631, just nu står det 526 kr där som alltså är mina utgifter för resorna.

Skärmavbild 2024-01-31 kl. 23.01.17.pngSkärmavbild 2024-01-31 kl. 22.55.11.png

Hej

Det är helt korrekt som du har tänkt att göra en ombokning mellan 3044 och 1681 då du har bokfört inköpet mot 1681. Så gör en manuell verifikation på detta sätt

3044 Debet 526
1681 Kredit 526

Då kommer du nolla både 3044 och 1681

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Ida Voxida
MEDLEM

Tack snälla för all hjälp, nu är det äntligen balans i kontona!