Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_N
UTFORSKARE

Korrigering av upptäckt fel i 2020 års bokföring

Hej!

 

Jag upptäckte nu när jag betalat av en inventarie färdigt att det fortfarande ligger en skuld på 72,32 kronor på 2440.

 

Den skulden har spårats tillbaka till en verifikation från 2020 där det gavs en rabatt på inventarien på just detta belopp. Eftersom fakturan då blev 72,32 kronor mindre så minskade leverantörsskulden med 72,32, men 2440 debiterades med den mindre summan på fakturan och denna minskning av skulden genomfördes aldrig på 2440.

 

Hur löser jag detta nu? Jag måste ju debitera bort 72,32 från 2440 och har förstått att man gör det mot kontogrupp 47, men detta inträffade ju i ett tidigare räkenskapsår som är låst och deklarerat för. Det vore vettigt att lägga detta på 2021 innan deklaration och låsning, men hur gör man för att det ska bli rätt, och måste förra årets deklaration korrigeras på något sätt?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Korrigeringen bör ske i 2021 ja eftersom 2020 är ett stängt och låst år och enligt god redovisningssed gör man vanligtvis korrigeringar gällande stängda år i nästa öppna period. Det blir då debet 72,32 mot 2440 och kredit mot 47XX alternativt samma motkonto som valdes vid inköpet. Där får du hänvisa till rabatten/verifikationen för att lättare spåra korrigeringen. Eftersom det är en såpass liten summa så behöver du inte korrigera föregående års deklaration skulle jag säga, utan det går bra att det påverkar 2021s bokföring samt deklaration. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Erik_N
UTFORSKARE

Perfekt! Tack!