Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Carl25
NY MEDLEM

Korrigering felaktig verifikation i låst period - konto 2510

Hej, 

I Aktiebolag, Jag har upptäkt ett par felaktiga konteringar som sträcker sig flera år tillbaka kopplat till konto 2510 Skatteskulder, och som konsekvens, felaktigt saldo på kontot idag.

Har tydligen bokat "Slutlig skatt" på skattekonto 1630 mot konto 8423, istället för att kvitta mot preliminär inbetald skatt på 2510.

Har dessutom missat att boka 'Skatt som belastar årets resultat' 8910 mot 2510.

Dessa är flera år gammalt fel och rör sig om små belopp, så känner att det är inte värt att ändra gamla bokslut. (trots att 8423 och 8910 blev fel aktuellt år eftersom detta är ett mindre fel)

Vad gäller balanskonton: Skattekontot 1630 har rätt saldo, men alltså inte 2510. Vill göra korrigering så att saldo på konto 2510 är korrekt idag. Undrar om det finns något konto jag kan nolla 2510 mot, som inte påverkar resultat och skatt iår. Funderade ev att boka på 8920 'Skatt på grund av ändrad taxering' (för att särsklija mot 8910) men det hamnar ju då ändå under Skatt på årets resultat vilket ju blir fel.. 

Tack på förhand!

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då det som är bokfört fel i de tidigare åren öven påverket det egna kapitalet så kan du justera detta mot konto 2091 balanserad vinst/förlust. På så sätt påverkas inte resultatet.

Om det är ett negativt belopp på 2510 så blir konteringen du gör på detta sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

2510 Debet
2091 kredit

Skulle felet vara åt andra hållet vänder du bara på debet och kredit i konteringen.

/Joachim

Utmärkt, tack för svar!