Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sacke14
MEDLEM

Kort för lokaltrafik

Hej på er bokföringsproffs,

Efter konversation med skatteverket har jag fått svar på att ett t.ex månadskort för lokaltrafik får dras av på företaget förutsatt att det finns ett "verkligt behov". Sedan om man ändå skulle använda kortet privat skriver dem (citerar): "Om utgiften för period-/årskortet är avdragsgillt ska de gånger du som näringsidkare använder kortet privat redovisas som uttag [...]. I praktiken innebär det (något förenklat) att du som näringsidkare ska ta upp ett värde som motsvarar det privata användandet som en intäkt i näringsverksamheten."

Dem menar alltså att ev. privat bruk av kortet ska bokföras som en intäkt. Ponera då att jag skulle använda 25% av mina resor med kortet för privat bruk och att kortet kostar 1000 SEK. Då ska jag på något vis, som jag tolkar det, bokföra 250 SEK som en intäkt för att den delen av kortpriset ska vara beskattningsbart. 

Har ställt samma fråga till dem men fick inget särskilt tydligt svar. Därför skriver jag här till er.

Så, är det någon som har svar på vad dem menar med det, samt hur den konteringen skulle se ut? Det blir ju som en "påhittad" intäkt, så har svårt att förstå hur det skulle se ut. 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Konteringen skulle kunna se ut på detta sätt vid inköpstillfället.

/Joachim

Hej Joachim,

Tack för svar! Men den konteringen balanserar inte. Kan du ha menat att 3043 och 2631 ska vara på debet-sidan möjligtvis?

Hej

3043 och 2631 skall inte ligga i debet och vet inte hur jag tänkte där själv faktiskt.

Du skall bokföra det på detta sätt.

/Joachim

Sacke14
MEDLEM

Hej Joachim,

Tack igen för svar! Der ser rimligare ut. Men däremot blir jag fundersam över att den konteringen innebär att totalsumman överstiger det faktiska utlägget. Alltså, din metod leder till ett verifikat som motsvarar 1250kr, varpå kvittot säger 1000kr. Det skapas dvs en "påhittad" inkomst på 250 sek, vilket lite går emot det jag lärt mig om bokföring. Men det kanske är korrekt sätt att göra det på? 

Hej

Summingen eller omslutningen behöver du inte bry dig om. Ju fler rader man har i en kontering desto högre omslutning blir det men det är vad som står på respektive konto som faktiskt påverkar din bokföring.

Kostnaden för inköpet blir fortfarande 1 000 kr totalt och den faktiska kostnaden för företaget blir 707,55 (943,40-235,85)

/Joachim