Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kortfristig skuld i balansräkning, varför?

Hej! Jag håller på med deklarationen till min enskilda firma. Har bokfört allt för föregående år och har betalat momsen för föregående år till skatteverket. I balansräkningen står det "2650 redovisningskonto för moms" kortfristig skuld -26 000 kr. Jag har inga skatteskulder, har betalat in skatt varje månad och 25% moms. Har knappt jobbat i företaget under det gällande året, har endast omsättning på 12 000 kr. 

 

Behöver hjälp, vart kan det ha blivit fel? Eller vad beror det på?

 

/Elli

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej Elli,

du får gå igenom kontot 2650 för hela året och se efter vad siffran kommer ifrån. Med den låga omsättningen verkar det som om det kanske är något som ligger kvar från föregående år? Har du löpande bokfört om momsskulderna vid deklarationstillfället från 2650 till eget uttag om du betalat från företagskontot? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla för svaret, det verkar som att jag har bokfört fel för länge sen, bokfört momsen fel vid förra årets deklaration, vet du om det går att ändra nu?

När man upptäcker fel i efterhand rättar man det i nutid, så du bör rätta detta till 2019 års deklaration. Bokför D2650 K2013. Det påverkar ju inte resultatet, bara var i balansrapporten posten hamnar. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tuuusen tack!! Det funkade nu