Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korttransaktionsavgifter - eEkonomi

Hej
Jag har hittils bokfört dagsavslut på detta sätt:


3052 Försäljning av vror 12% - Kredit
2621 Utgående moms på försäljning 12% - Kredit
1584 Fordringar Swish - Debet
1580 Fordringar kontokort - Debet


Sen bokför jag insättningar från swish och kort:

1930 - Debet
1580 - Kredit
1584 - Kredit


Men när det gäller transaktionsavgifter för kort och swish, hur ska jag bokföra dessa?
Ska det vara:

1930 Kredit
1580 Debet
1584 Debet

?

Tacksam för hjälp
7 SVAR 7
Erica_3
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej! Avgifterna ska hamna på konto 6040 debet, kontokortsavgifter. Vill du ha koll på hur mycket på respektive betalningssätt får du kopiera 6040 och döpa om kontona
Fd medlem
Inte tillämpbar

6040 debet
1930 kredit ?

1930 gick iofs inte då den verkar låst för manuellt verifikation
Erica_3
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Om avgiften dras från 1930 är det så du ska bokföra. Men om avgiften dras innan insättning av kortersättningen kan du bokföra det (ex med köp på 100kr och avgift 5kr, insättning alltså 95kr
95 D 1930
5 D 6040
100 K 1580
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avgiften dras innan det hamnar på bankkontot.
Hitils har jag gjort så här utan att ta hänsyn till avdragen avgift
Kassaprogrammet laddar upp sie fil med försäljning

Sen bokför jag kassa och bankhändelser. Och insättningar bl.a kortköp bokför jag där på detta vis. T.ex: 


Säg att det pågår så här en månad och jag vill lägga in totalen för månadens korttransaktionsavgifter i bokföringen som uppgår t.ex. till 900kr. Exakt hur gör jag?

EDIT: Det måste väl vara en man. verf. enligt
1930 Kredit 900kr
6040 Debet 900kr

Annars kommer det saknas pengar på 1930 eftersom de aldrig kom in där så som kassaprogrammet vill få det att verka som.
Erica_3
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ja precis, om avgifterna totalt blir 900 kr så kan du göra så, framöver tycker jag dock att du ska redovisa avgiften direkt vid insättningen, det är ju ändå vid varje tillfälle transaktionen görs. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Problemet är att det blir så drygt att varje dag logga in på kortinlösarens portal och se dagens avgifter för att sen bokföra det. Tycker hela upplägget är rätt klumpigt . Tusen tack för att du tog dig tid.
Erica_3
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Det förstår jag, men om du då bokför så konto 1930 alltid stämmer, så kan du kanske få ut en rapport på månadens kortavgifter och boka enligt det underlaget. Då blir det i princip som du vill göra, men du har konto 1930 som stämmer och bokfört det som verkligen kommer in/händer på kontot och 1580 diffar tills du bokför avgifterna, det är ju ändå dom du inte bokför så det är bättre det diffar där.
Så lite så 🙂