Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostnader innan registrering (enskild firma) - När bokför jag?

Hej!
Hade en del kostnader innan registrering av EF för bl.a. hemsida, trycksaker osv.
Min fråga är om dessa kostnader MÅSTE bli dom allra första bokningar jag gör eller går det att lägga in det senare? Är det alltså det första som ska göras innan jag bokför nåt annat, så verifikationerna kommer in i rätt ordning eller spelar det ingen roll?
Lägger jag bara in det under inköp och laddar upp bilder eller hur gör jag?
2 SVAR 2
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Romy! 

Vilken bra fråga du ställer här i forumet. Troligtvis är du inte den enda som har gjort inköp innan firman registrerades 🙂 
Jag har sökt runt och hittade följande text på Skatteverket.se 

Om du har haft utgifter innan verksamheten kommit i gång får du dra av dem förutsatt att

  • det gäller inköp under startåret och året före. Om verksamheten kom i gång 2018 får du dra av de utgifter du haft under 2017 och 2018
  • det är en sådan kostnad som du skulle få dra av också efter att verksamheten kommit i gång, det vill säga de kostnader som behövs för din verksamhet
  • du inte har dragit av utgiften tidigare, till exempel i en annan verksamhet
  • det är fråga om sådana inköp som du skulle få dra av direkt vid inköpet, till exempel förbrukningsartiklar
  • det inte avser inventarier som du redan i samband med starten tog in i verksamheten till ett beräknat anskaffningsvärde

Det finns ingen tvång på att verifikationerna måste läggas in i datumordning, så har du hunnit registrera andra händelser i ditt program så kan du lägga till dessa efter. 
Har du gjort inköpen med dina egna pengar istället för firmans kan du följa arbetsgången i tråden Bokföra inköp med privata pengar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag och en annan företagare delar lokal. Vi har några till som hyr in sig på lokalen men dom har inte företag, jag får in pengar av dom varje månad som täcker deras del av hyran.

 

Tanken är att den andra företagaren får fakturan av hyresbolaget och sedan fakturerar han mig på min del.  Min enskilda firma startades i mars i år men jag har varit en del av lokalen sedan många år tillbaka (en annan hade min nuvarande roll då). 

 

Det finns hyror som uppstod innan jag startade mitt företag. Dom är betalda till hyresbolaget men först nu vidarebefordrade till mig. Det var omstrukturering i lokalen som gjorde att den andra företagaren väntade med att skicka fakturorna. Datumen på fakturorna är från innan jag startade min enskilda firma och sträcker sig från förra året.

 

Hur ska jag få in det här i bokföringen?