Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Patrik L
UTFORSKARE

Kostnadsföra moms, blandad verksamhet

Hej! Jag har blandad verksamhet och när jag gör inköp kan jag endast lyfta en del av den ingående momsen. Resten skall alltså kostnadsföras och jag förstår att jag kan göra detta på det vanliga kostnadskontot. Jag fick dock rådet att skapa ett 40-konto (4990) för "Kostnadsförd moms, blandad verksamhet". Dock ligger 4990 under rubriken "Pågående arbete / lagerförändringar värdepapper" så det blir ju konstigt. Så jag har två frågor:

 

1. Om jag vill kostnadsföra momsen separat, vilket konto är bra för detta?

2. Vad finns det för fördelar/nackdelar med att redovisa den separat vs att baka ihop den på vanliga kostnadskontot?

 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Nackdelarna som finns med det är att du inte får en lika korrekt resultaträkning då du redovisar det på ett kostnadskonto och inte på de faktiska olika kostnadskontona som köpen gäller. Så det du bokför mot det kontot du skapar för "kostnadsförd moms, blandad verksamhet" innehåller flera olika kostnader som både kan relatera till rörelsekostnader och externa kostnader. Fördelar är att du inte behöver beräkna hur stor del på varje enskilt inköp som gäller momsfritt och momspliktigt, utan kan istället göra det vid varje momsperiods slut. Detta kan dock vara en nackdel också, då det finnas vissa undantag som tex inköp där över 95% av inköpet tillhör momspliktigt så får man dra hela momsen, vilket kan vara svårt att hålla koll på genom att inte dela upp vid varje gemensamt inköp. 

 

Jag hade personligen inte använt ett 49XX konto både på grund av att detta används för lagerförändringar/pågående arbete samt att detta påverkar vissa ekonomiska nyckeltal på ett snedvridet sätt. Genom att påverka rörelsekostnader utan att hela beloppet faktiskt är detta så blir det lite orättvisa nyckeltal. Jag hade personligen använt ett 69XX konto om du vill hantera moms för blandad verksamhet på detta sättet. Det finns tex ett konto i BAS kontoplanen som heter 6999 Ingående moms, blandad verksamhet som passar för detta. Här kan du läsa mer om hur man hanterar moms i blandad verksamhet. 

 

Ha det fint!

Josefine