Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Kredikortsavgifter

Hej!

 

Hur bokför jag månadsavgifter för ett privat kreditkort som jag använder för tjänsteresor.

Har kollat med Nordea för ett företagsknutet kreditkort med det kosta också pengar.

 

Hur mycket i avgift kan man bokföra på företaget?

Mvh

Pontus

7 SVAR 7
CarinaEsp
CHAMPION

Har du AB eller enskild firma?

Om det är ett AB så kan du inte boka upp kostnaden i företaget eftersom den inte är utställd till ditt bolag utan kommer att klassas som en privat kostnad.

 

Om du har kreditkortet för kostnader i samband med tjänsteresor så är mitt förslag att du skaffar ett kreditkort som är knutet till Visa på ett bensinbolag. Det finns även möjlighet att teckna t ex ett konto på Volvofinans eller Volkswagen finans. Övriga bilmärken har säkerligen också liknande konton. Själv har jag ett Volvokort med kredit som inte har någon års- eller månadsavgift.

Pontus66
UTFORSKARE

Jag har ett AB. Använder mig av SEB och Amex som ger EB poäng.  Det innebär månadsavgifter. När jag var anställd fick man varje år lägga till kortavgifter på tjänsteresor, fast som jag minns bara 300kr/år, men det var över 10 år sedan.

Jag vågar inte svara på om det är ok att lägga till såna kostnader.

Pontus66
UTFORSKARE

Men om jag skaffar ett företagsknutet kreditkort i Nordea min företagsbank tar de betalt per månad.

CarinaEsp
CHAMPION

Kostnaden avseende företagskort brukar debiteras en gång per år, men de har kanske ändrat.

Har du ett företagskort så är ju kontot och kostnaderna företagets så där uppstår det ju inga frågetecken om vems kostnaden är.

Hej!

 

Jag ser att du fått bra hjälp av Carina kring detta och jag håller helt med henne över att det bör bli en privat kostnad och inte tillåtet att ta på företaget. Jag skulle säga att om man tar det på företaget så bör det bli förmånsbeskattning på det, men jag rekommenderar att ta kontakt med en konsult alternativt Skatteverket för mer vägledning kring detta. I och med att kortet även används privat så bör även avgiften bli en privat kostnad, vilket blir förmånsbeskattning normalt sätt om företaget betalar sådant. 

 

Du får gärna återkomma i tråden om du får något svar för att hjälpa andra användare i forumet med liknande frågor.

 

Ha det fint!

Josefine

Pontus66
UTFORSKARE

Ja ok, jag släpper detta. Jag vill inte ha några tveksamheter.