Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Markus14
MEDLEM

Kredit faktura från leverantör

Hej, jag har en aktiv bankkoppling till seb med tvåstegs verifiering. Jag har lagt in en leverantörsfaktura och skickat den till banken. Efter detta får jag en kreditfaktura som jag har lagt in och kvittat mot den redan skickade debit fakturan. Beloppet korrigeras korrekt i visma eekonomi men förstår banken automatiskt att det är det nya lägre beloppet som ska betalas ut?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Markus14 

När en kreditfaktura kvittas mot en debetfaktura som redan har skickats till banken, är det inget som automatiskt uppdateras hos banken.

För att hantera situationen finns det två alternativ:

Låt kreditfakturan ligga obetald (du kan ångra kvittningen som redan gjorts) och kvitta den istället mot nästa debetfaktura från samma leverantör. Då kommer endast det justerade beloppet att skickas till banken för betalning av den nya fakturan.

Alternativt, om du vill betala det lägre beloppet nu, kan du justera beloppet manuellt direkt i banken, eller ta bort den skickade betalningen och betala mellanskillnaden manuellt.

Mer detaljerad information om hur betalningar skickas finns i hjälpavsnittet SEB - Skicka betalningar.

Gott Nytt År 

/Tinna

Markus14
MEDLEM

Tack snälla och gott nytt år!