Jag söker lite vägledning hur jag ska bokföra en kreditering från leverantör på ett köp genom företagskortet som kvitto. Det är en resekostnad som bokförts genom en bankhändelse och matchat bildunderlag. Så långt ok. Nu har jag ändrat den här resebokningen och därför fått beloppet återbetalt till mitt bankkonto och därför kommer in i e-ekonomi som en Bankhändelse som nu ska bokföras.
Jag är klar över principen att debitera konto 1930 och kreditering av 5800 för att nollställa saldon.
Ska jag ta fram och isf hur, bildunderlaget från den första verifikationen?
Hur får jag Visma e-ekonomi att förstå det här är en korrigering av en tidigare verifikation?
Hur ska jag göra?
Tack
/ Mats
Löst! Gå till lösning.
Hej
Då det gäller en återbetalning av ett tidigare betalt belopp så blir det i praktiken inte en korrigering utan en nu verifikation. Rimligen så bör du ha fått ett underlag från leverantören på återbetalningen också.
Så du bokför händelsen mot 5800 och 2641 om det ingick moms från kassa och bankhändelser och sedan så matchar du den händelsen mot det nya underlaget som du bör ha fått. Annars hade jag rekommenderat att du kontaktar leverantören och ber om ett underlag på återbetalningen.
/Joachim
Tack. Jag är med på att det är en ny verifikation, och då blir det väl så att jag behöver skapa en manuell verifikation då e-ekonomi inte kan föreslå konton. Ingen moms i det här fallet då det är en utlandsresa. Det underlag jag har är ett mail som jag kan scanna in som underlag utan att några belopp framgår.
Hej
En ny manuell verifikation skall inte behövas om du fått in pengarna på ditt företagskonto då borde du kunna hämta hem detta belopp till kassa och bankhändelser och därifrån kan du välja att bokföra detta som en Övrig insättning och egen kontering och välja konto 5800 och 2641.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.