Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kund i Finland - Hur bokföra 24% moms?

Jag har kört fast.
Har en kund från Finland som köpt en webbkurs.
Fick kvitto på köpet från kursportalen och då står det så här.

Försäljning 480 kr
595.20 in på kontot.
Vat 115.20

Det visade sig att min försäljning på normalt 480 kr plus moms inte blev 600 kr som vi är van.
Så när jag ska bokföra detta så måste jag välja en momskod som blir rätt, men vilken ska jag ta?
2611 ger ju en diff eftersom den är på 25%.

Hur ska jag kontera detta för att det ska bli rätt?

Kunden är en privatperson så det handlar inte om EG momsfritt.

Vänligen Camilla
14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

kommer inte åt vissa sidor nu men tror att du ska lägga upp artiklar per land med rätt momsats på artiklarna - från minnet att läst om detta - så kan ha fel.


i denna artikel 

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-inbetalning-av-moss

hänvisar man till  hur man sätter upp moss i eekonomi

http://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/moss-ssbp7rgakum53

ovan kunde jag inte öppna nu pga stoppet hos visma

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack
Måste nog fråga skatteverket för när jag pratade med dem så sa tjejen att jag kunde lägga det som kursdifferens då jag fick mindre i moms.

Känner stor osäkerhet i hur detta ska redovisas och allt gäller en enda kund som nu köpt denna webbkurs.

Vänligen Camilla

Hmm. Är kunden i Finland en privatperson antar jag eftersom du lagt på moms? Isf så bör du även kolla så att detta inte räknas som en elektronisk tjänst för om det är det så skall du vara momsregad i Finland och ta ut finsk moms.. Läs om MOSS på skatteverket.se. Är det ett företag som köpt så skall du ju inte ta ut moms utan ange deras VAT-nummer och dessutom lämna periodisk sammanställning.... EU-handel har aldrig varit lättare.... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta är ju inte enkelt:
Ang registerering för moms i t ex Finland så tolkar jag det som att om man använder sig av MOSS och registrerar sig och använder det i alla EU länder 

så behöver man INTE registrera sig lokalt i t ex EU för de elektroniska tjänster som MOSS avser.
 

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareraochbetalamoms/mossredovisningavmo...

har du annan erfarenhet om man har registrerat för MOSS och använder MOSS e-tjänsten?
Fd medlem
Inte tillämpbar

kortsvar (obs jag är inte helt säker men kvalificerad gissning efter lite studier på nätet)
ditt momsbelopp 115.20 kr är korrekt - 24% moms i Finland för etjänster - du måste registrera dig för MOSS se skatteverkets länk nedan. (kursdifferens är inte tillämpligt för momsbeloppet)

Långt svar:
Jag har inte direkt erfarenhet av momssatser i olika länder och hur de hanteras i bokföringen. 

Så nu GISSAR JAG litegrand - om än lite kvalificerad gissning efter att ha studerat information på skatteverkets sidor mm.

se länken till skatteverkets sida längre ned för mer info om hur man gör mer praktisk med MOSS - som det kallas

https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/telecommunications-broadcasting-electronic-servic...

ovan länk visar att momssats i Finland för etjänster till privatpersoner är 24%

24% moms/VAT på 480kr blir 115,20kr så du har fått korrekt redovisat (en del ehandelssajter har funktioner som automatiskt beräknar moms beroende på kundens hemland inom EU)

så glöm tanken om kursdifferens - den personen var nog inte insatt eller missförstod frågan.


angående att behöva registrera sig i Finland etc - så finns det regler för detta - om man använder sig av MOSS och registrerar sig och använder det i alla EU länder

så behöver man INTE registrera sig lokalt i t ex EU för de elektroniska tjänster som MOSS avser.


(tror det finns någon regel också om man har hög omsättning som jag inte hittade nu)

se t ex
https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/vat-digital-services-moss-scheme/index_sv.htm


se också skatteverket ang MOSS och registrering
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareraochbetalamoms/mossredovisningavmo...

du måste registrera dig se mer skatteverkets sida ovan,
se också hur man gör - t ex att man rapporterar moms i euro

  • Beloppen i MOSS-deklarationen ska anges i euro och inte i svenska kronor. Har du sålt tjänster i annan valuta än euro, ska du räkna om beloppet till euro när du redovisar i MOSS-deklarationen.

  • Registrering till MOSS
  • Registrering till MOSS ska ske i det EU-land där du som företagare har ditt säte eller fasta driftställe. Detta land kallas för identifieringsstat. Har du ditt säte eller fasta driftställe i Sverige ska du registrera dig för MOSS i Sverige, som då blir din identifieringsstat. Du registrerar dig hos Skatteverket genom att använda e-tjänsten. Vi skickar sedan ett så kallat identifieringsbeslut till dig.
  • När din registrering för MOSS börjar gälla
  • Din registrering för MOSS börjar gälla från den första dagen i kalenderkvartalet efter det att ansökan kom in till Skatteverket. Om du till exempel registrerar dig hos Skatteverket den 20 februari så ska du använda MOSS för din försäljning från den 1 april.
  • Om du för första gången säljer tjänster som kan omfattas av MOSS kan du dock använda MOSS från dagen för din första försäljning. Du måste i så fall registrera dig hos Skatteverket senast den 10:e i månaden efter den månad då försäljningen startade. Om du till exempel har din första försäljning den 8 januari så kan du använda MOSS från det datumet under förutsättning att du har registrerat dig senast den 10 februari.

Intressant att "kursportalen" lägger på en moms som du troligtvis inte är registrerad till... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är registrerad för moms. Den i Finland är privatkund. När jag ringde skattemyndigheten sa de ingenting om nåt MOSS.

Beror helt på om den tjänst du sålt räknas in i det som avses i MOSS. Din vanliga momsregistrering räcker inte i det fallet. Säljer du varor till privatpersoner inom EU så skall du idag ta ut svensk moms, så var även fallet med tjänster tidigare. Man tog ut den moms som gällde i det land där man hade verksamheten. Det är bl.a därför Facebook, Microsoft m.fl. finns i Irland som har 16 % moms. Den orättvisan kunde inte EU stå ut med så då bestämde man att vissa tjänster skall beskattas i köparens land och man måste då som säljare vara momsregistrerad där. En väldigt speciell registrering för man bedriver ju ingen egentlig verksamhet i det landet. Man får inte heller lyfta någon påförd moms i det landet trots momsregistreringen och köparen får inte lyfta den påförda momsen (i de fall den trots allt är företagare). 
Nu kan man ju undra varför dom inte helt enkelt istället bestämde en gemensam momsprocent på den typen av tjänster. Då hade det inte haft någon betydelse var man fanns och administrationen hade inte förändrats. Men så smarta är inte dom som bestämmer tyvärr. Och dom har väl inte heller tänkt på att nu hamnar en stor mängd moms i länder med hög momsprocent och hög köpkraft på nätet. En konsekvens av ett idiotiskt beslut. Men du bör alltså kolla vad som gäller din tjänst... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ringt myndigheten nu igen som säger att jag ska följa svenska momsregler och därmed bokföra momsen som vanligt, men använda öresutjämningen vid konteringen.
Kändes mysko men nu gjorde jag som de sa så jag kunde reglera min momsdeklaration innan böter kommer eftersom de annars väntade in en blankett med periodisk sammanställning om jag nu hade sålt till ett företag i Finland.
Är visst helt andra regler om det vore ett företag som köpt kursen än en privatperson enligt Skatteverket.

Grejen är ju att Stripe redan sänt kunden kvitto med rätt moms på så det jag gjorde fel var konteringen som i slutänden gjorde att jag fick en siffra på rad 39 i deklarationen. Det var orsaken till den extra blanketten.

Märkligt svar men det händer ju att dom inte kan reglerna utanför Sverige... dom är ju minst sagt teritoriella i sitt kunnande. Periodisk sammanställning skall bara lämnas om du sålt till en beskattningsbar person inom EU och det har du ju inte. Vilket gör att du inte kan få en förseningsavgift (inte böter) för något som du inte skall lämna. 
Kollade på Stripe och dom är väl bara en tjänst för betalningar via för Webföretag. Hittade lite i supporten om ditt problem och som jag tolkade det så är det ditt ansvar att det blir rätt. Och då kvittot visar finsk moms (som jag tolkar det) så skall den in till Finland... inte Sverige... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, känns lite sådär.
Men det sägs att vi som erbjuder webbkurser ska använda svensk moms och gäller under svensk lag. 
Jag köpte en webbkurs av ett Norskt företag som börjat vända sig till Svenska kunder. Där sägs det att Svensk lag gäller för dem eftersom de med flit vänder sig till oss Svenskar.

Nåväl. Alltid lär jag mig nåt nytt men nog är det lite svajigt allt när det går över landgränserna.

Tack och lycka till med ditt företagande.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack 🙂 Ja, riktar man sig till kunder utomlands då lär det bli andra regler att följa.
Tur jag bara riktar mig till svenskar då 😉
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen

du skrev Har en kund från Finland som köpt en webbkurs.

jag tolkar det som en elektronisk tjänst.
Är detta inte en elektronisk tjänst?

Du skrev "erbjuder webbkurser ska använda svensk moms" - jag har inte hittat något undantag ifrån undantaget enligt nedan. Var har du hittat den informationen - bra att veta för framtiden om det är så. jag har bara hittat info att detta ska redovisa som finsk moms i ditt exempel
denna artikel säger också så som jag ser det
https://www.driva-eget.se/nyheter/skatt/det-galler-for-momsen-vid-handel-med-elektroniska-tjanster-i...

man behöver inte vara momsregistrerad i andra länder för att sälja elektroniska tjänster inom EU. Men då ska man använda MOSS systemet.

Vid elektronisk tjänst som är särskilt reglerad tjänst (se nedan) då avviker det från huvudregel om moms i Sverige

Dvs när du säljer elektronisk tjänst till en kund från Finland blir det 24% moms vilket om jag förstår rätt är det du fått ifrån Stripe på kvittot.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtillandra...
Huvudregel vid försäljning till privatpersoner (icke beskattningsbara personer)

Huvudregeln när du säljer tjänster till en icke beskattningsbar person (till exempel en privatperson) är att tjänsterna anses omsatta och ska beskattas i det land där du som säljer tjänsten har din verksamhet. Det innebär att du som säljare med säte eller etablering i Sverige ska ta ut svensk moms oavsett i vilket land köparen finns.

Så här ska du redovisa i momsdeklarationen
När du sålt tjänster enligt huvudregeln till en icke beskattningsbar person (till exempel en privatperson) i ett annat EU-land ska du ta ut svensk moms och redovisa försäljningen i din momsdeklaration. Försäljningen redovisar du i ruta 05 och den utgående momsen i någon av rutorna 10-12, beroende på vilken momssats som gäller för den sålda tjänsten.


Undantag från huvudreglerna och tjänster omsatta utomlands oavsett huvudregel eller undantag

För vissa typer av särskilt reglerade tjänster gäller inte huvudreglerna. I vissa fall kan du som säljare bli skyldig att ta ut moms i ett annat land.


se under digitala tjänster på länken ovan
Försäljning av digitala tjänster, det vill säga elektroniska tjänster, telekommunikation samt radio- och TV-sändningar, till privatpersoner är omsatta i det land köparen är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas

Det är du som säljare av tjänsterna som är ansvarig för att redovisa och betala momsen i de EU-länder tjänsterna är omsatta i. Detta sker antingen genom att du momsregistrerar dig i aktuellt EU-land eller genom en så kallad Mini One Stop Shop, MOSS