Hej igen
du skrev Har en kund från Finland som köpt en webbkurs.
jag tolkar det som en elektronisk tjänst.
Är detta inte en elektronisk tjänst?
Du skrev "
erbjuder webbkurser ska använda svensk moms" - jag har inte hittat något undantag ifrån undantaget enligt nedan. Var har du hittat den informationen - bra att veta för framtiden om det är så. jag har bara hittat info att detta ska redovisa som finsk moms i ditt exempel
denna artikel säger också så som jag ser det
https://www.driva-eget.se/nyheter/skatt/det-galler-for-momsen-vid-handel-med-elektroniska-tjanster-i...man behöver inte vara momsregistrerad i andra länder för att sälja elektroniska tjänster inom EU. Men då ska man använda MOSS systemet.
Vid elektronisk tjänst som är särskilt reglerad tjänst (se nedan) då avviker det från huvudregel om moms i Sverige
Dvs när du säljer elektronisk tjänst till en kund från Finland blir det 24% moms vilket om jag förstår rätt är det du fått ifrån Stripe på kvittot.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtillandra...Huvudregel vid försäljning till privatpersoner (icke beskattningsbara personer)
Huvudregeln när du säljer tjänster till en icke beskattningsbar person (till exempel en privatperson) är att tjänsterna anses omsatta och ska beskattas i det land där du som säljer tjänsten har din verksamhet. Det innebär att du som säljare med säte eller etablering i Sverige ska ta ut svensk moms oavsett i vilket land köparen finns.
Så här ska du redovisa i momsdeklarationen
När du sålt tjänster enligt huvudregeln till en icke beskattningsbar person (till exempel en privatperson) i ett annat EU-land ska du ta ut svensk moms och redovisa försäljningen i din momsdeklaration. Försäljningen redovisar du i ruta 05 och den utgående momsen i någon av rutorna 10-12, beroende på vilken momssats som gäller för den sålda tjänsten.
Undantag från huvudreglerna och tjänster omsatta utomlands oavsett huvudregel eller undantag För vissa typer av särskilt reglerade tjänster gäller inte huvudreglerna. I vissa fall kan du som säljare bli skyldig att ta ut moms i ett annat land.
se under digitala tjänster på länken ovan
Försäljning av digitala tjänster, det vill säga elektroniska tjänster, telekommunikation samt radio- och TV-sändningar, till privatpersoner är omsatta i det land köparen är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistasDet är du som säljare av tjänsterna som är ansvarig för att redovisa och betala momsen i de EU-länder tjänsterna är omsatta i. Detta sker antingen genom att du momsregistrerar dig i aktuellt EU-land eller genom en så kallad Mini One Stop Shop, MOSS